Bebal: Penyakit Payah Faham Umno.

“Kadang-kadang terfikir juga pasal apa tak faham sangat Umno ini pada hal telah berkali-kali kita beri penjelasan. Perbezaan kerjasama antara Umno dan MCA serta MIC dalam Barisan Nasional (BN) dengan kerjasama antara PAS dan DAP dalam Pakatan Rakyat (PR) amat jelas.

“Kerjasama PAS dengan DAP dalam Pakatan tidak pernah menjejaskan prinsip PAS sebagai sebuah gerakan Islam. PAS masih dengan agenda Islamnya bahkan kami di Kelantan setiap tahun meraikan Hari Hudud,” kata Menteri Besar Kelantan, Datuk TG Nik Abd Aziz Nik Mat.B eliau menyifatkan Umno masih berfikir dengan kerangka perjuangan Melayu yang sempit sehingga tidak tahu menilai kesyumulan Islam secara keseluruhan. (baca di sini....)

“Melayu pun tidak terbela, Islam pun tidak terjaga. Umpama Lebai Malang, ke hilir pun berlapar, ke hulu pun tidak kenyang. Kononnya, bila Melayu dan Islam ialah perkara yang sama.." katanya.

Amalan Khurafat-Syirik Di Perak:

Menteri Besar Perak, Dr Zamri didakwa telah meletak ancak ke tiang seri di tapak pembinaan rumah orang kurang upaya. DUN Manong terletak dalam kawasan parlimen Kuala Kangsar.

"Upacara meletakkan tiang seri/tiang tengah rumah - dengan menepung tawar diiringi bacaan doa tertentu adalah amalan karut seperti mahu menjadi rumah itu aman... Kita (orang Islam) hanya diminta untuk bergantung kepada Allah," katanya.

Ketua pemuda PAS negeri Zawawi Hassan mendakwa upacara tersebut adalah amalan yang diwarisi oleh orang dahulu yang bersifat "karut, syirik dan dan bercanggah dengan akidah Islam". ( baca di sini....).

Program Tranformasi Ekonomi (ETP)- Membazir dan Berhala Maksiat:.

Projek Perdana Menteri DS Najib mahukan Malaysia sebagai hab hiburan malam bagi memacu industri pelancongan tetap dibantah oleh NGO-NGO.

PERKASA berdiri teguh dalam prinsip agenda memartabatkan perjuangan agama, bangsa, tanahair - secara tegas tidak akan kompromi dalam isu-isu yang menjejaskan martabat agama Islam. Saya berdiri teguh bersama-sama NGO lain yang membantah perlaksanaan hab hiburan malam ini,” kata ketua wiranya, Arman Azha Abu Hanifah dalam satu kenyataannya. ( baca selanjutnya...)

) . .

TPM: Melakukan amalan khurafat dan syirik mengikut tradisi nenek moyang bangsa Melayu mengakibatkan amalan buruk itu kekal berada di dalam masyarakat; apatah lagi jika ialya dilakukan oleh pemimpin/ umara sambil tidak ditegur oleh para ulama. Kita hairan mengapa berlaku 'berat mulut' Tuan Sahibussamahah yang bisanya mudah sensitif. Kadang-kadang menjadi bebalnya seseorang individu atau sesebuah masyarakat adalah akibat mereka tidak faham agama dan situasi, maka mereka suka menuduh macam-macam kepada orang lain. Itulah antara punca masyarakat akan bergelumang dengan maksiat dan dosa. Masyarakat akan ditutup mata oleh program-program bersyahwat anjuran pihak berkuasa tanpa memikirkan kesan buruk dan hukum dosanya.










sebuah puisi: ...

SELEPAS REHLAH

kelam yang bengap
tidak kelihatan gagak dan helang
tadi bersuara sayup ujung laut

daun-daun hasrat
pohon-pohon doa beratur

menyusuri alun-alun petang
panjang dan mengharap
kau kembali pulang.

10 jun 2009

Tapanji.....





..
.







0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda