Bajet 2011 yang dibentang oleh PM, DS Najib dikatakan sebagai bajet PRU13 di samping ianya lebih menumpukan kepada projek mega yang hanya akan menguntungkan kroni Umno-BN.

Ketua Pembangkang, DS Anwar Ibrahim telah menyifatkan bahawa bajet berkenaan lebih kepada imbuhan, bukan menyelamatkan suasana 'sakit' sekarang.

“Najib langsung tidak menyentuh isu penyelewengan dan rasuah dalam pembentangan belanjawannya.

"Terlalu banyak tumpuan kepada diberikan kepada imbuhan tapi rakyat tidak akan dapat menikmatinya. "Mereka hanya sebut projek mega tapi hakikatnnya bilion ringgit akan dapat kepada kroni dan rakyat hanya dapat ratusan ringgit," sindir DS Anwar.

Katanya, belanjawan yang dibentangkan ternyata menjurus ke arah menambat hati rakyat sekaligus menampakkan dengan jelas bahawa PRU13 akan dilaksanakan tidak lama lagi.

Antara projek mega yang disebut PM dalam pembentangan bajet 2011, ialah projek pembangunan Warisan Merdeka di kawasan Stadium Merdeka dan Stadium Negara yang akan membabitkan pembinaan menara setinggi 100 tingkat bernilai RM5 bilion, transit beraliran berkapasiti tinggi (MRT) bernilai RM40 bilion dan juga projek Perkongsian Awam Swasta (PPP) bernilai RM12.5 bilion di mana kerajaan akan menyediakan dana fasiliti berjumlah RM1 bilion.

Projek mega Najib:

:

TPM: Ada orang kata rancangan Najib terlalu banyak... masalah dan projek sebelum bajet masih belum lagi habis .. tiba2...bajet11 tambah lagi berbagai projek...antaranya bangunan100 tingkat. ..yang akan mengunakan dana PNB.. tidak termasuk projek Sungai Buluh... adakah beliau nak lawan Madey...

Ini adalah bajet paling sedap yang pernah rakyat Malaysia terima.. selepas ini tunggu barang apa pula akan naik... entah berapa billion untuk bajet11 ini...siapa yang akan kaut untung?

Ada orang yang kuatir akan wang KWSP dan PNB... jangan nanti kerajaan PR ambil alih...tinggal peti besi kosong...


0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda