Ahli Dewan Undangan Negeri Permatang Pasir YB Dato' Hamdan Abdul Rahman meninggal dunia awal pagi hari ini di Institut Jantung Negara, Kuala Lumpur.

Menurut Ustaz Salleh Man Pesuruhjaya PAS Negeri P Pinang, jenazahnya akan di bawa balik ke Pusat Khidmat DUN yang menjadi tempat tinggal sewaan beliau setelah memenangi DUN tersebut pada PRU ke 10 dulu. Almarhum telah seminggu berada di IJN untuk menjalani rawatan susulan akibat kesakitan di bahagian jantung kembali setelah menjalani pembedahan sebelum pilihanraya umum ke 11 tahun 2003 di Hospital Besar P Pinang.

Pada Pilihan raya ke 12 lalu beliau sekali lagi menang besar mengalahkan calon Barisan Nasional (BN) sekaligus mengekalkan kemenangan tiga penggal berturut-turut bersama Ahli Parlimen Permatang Pauh, DS Dr Wan Azizah Wan Ismail. (baca seterusnya di sini....)


  • Takziah buat keluarga almarhum, semoga Allah mengampuni dan merahmati almarhum Dato' Hamdan; serta melimpahkan kasih sayang-Nya buat beliau. Alfatihah.
Belum reda lagi iklim panas di Manek Urai, sekali lagi rakyat akan geger dengan suasana pilihanraya kecil berikutnya di Permatang Pasir (baca....) Begitulah adat di negara yang mengamalkan demokrasi bagi memilih pemimpin. Mengundi lagi.

See full size image




Dr Maza: Jika PAS Sudi Mendengar

Sedikit Jawapan Kita


" Oleh kerana nama Islam disebut dalam nama Pas, maka parti itu hendaklah menghentikan sikap suka mencerca dan memaki hamun orang lain yang berbeza pendapat dengan mereka"-Dr MAZA


Memandangkan Islam membezakan akidah, syariat, muamalat dan akhlaknya dengan agama/cara hidup lain maka sudah tentu banyak kontrasnya. Di Malaysia, jemaah Islam Pas kena berdepan dengan pelbagai karenah kekufuran, kemunafikan, kemmunkaran dan kefasikan. Sejak alim ulama terdahulu hingga ulama kini mereka mahu membetulkan fenomena demikian di kalangan massa Melayu-Islam. Namun usia lama alim ulama berusaha memperbaikinya, fenomena itu tidak berkesan malah semakin bertambah bera dan mencabar.


Jemaah (bah Inggerisnya 'party') Islam SeMalaysia (PAS) ini menghadapi berbagai rintangan, tekanan dan halangan sebagaimana juga jemaah-jemaah Islam di negara lain di seluruh dunia. Mereka pernah menegur bilhikmah, mau'izah hasanah dan mujadalah setakat kemampuan mereka. Pahit maung perjuangan menegakka kebenaran sudah dijalankan. Menerima hukuman Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ke Kamunting, Taiping sudah, korban pembunuhan juga ada, aneka penginayaan dihadapi bila menantang parti/kumpalan yang tidak menjalankan syariat Islam dengan betul.


Jenayah, maksiat makin bertambah malah gejala murtad juga terjadi. golongan berwajib dan para penyokongnya tidak menangani dengan serius. malah akidah Islam, syariat Islam, dosa-pahala, halal-haram dipermain-mainkan. amr bilma'ruf tidak berjalan betul, nahi 'anilmunkar tidak berkesan malah ada golongan yang menggalakkan kemunkaran!.


' Bila kita melihat atau temui kemunkaran..cegahilah dengan kuasa, dengan mulut dan dengan hati...kuasa tak ada, cakap dengan mulut..menegur malah dibolehkan menghina dan mencerca para pelaku yang tegar, degil dan keras kepala. Adalah wajar sebagimana al-Quran dan hadith melaknat golongan kuffar, munafik dan fasik lebih dari binatang (padahal hewan tidak menentang syariat Allah)... penghinaan bertempat!.


Dr Maza menyebut " parti itu hendaklah menghentikan sifat suka mencerca dan memaki hamun" …..kalimat suka mencerca.bererti hobi, gemar…Jangan kata lagu tu..tak baik. Pemimpin dan penyokong-penyokong parti PAS bukan saja-saja gemar berbuat demikian Ada kalangan yang mengatakan Nabi s.a.w tidak pernah mencerca dan memaki hamun. Benar. Tapi jangan lupa Rasulullah s.a.w ada melaknat pelaku-pelaku dosa besar spt pendusta, penzina, perosak hubungan kejiranan, pengadu-domba apatah lagi orang-orang yang mengerjakan maksiat dan tidak mengerjakan perintah Allah.


Kalau sudah layak..jika mereka memang sesat misalnya kenalah sebut sesat...atau ada bahasa lain? kalau jahil, jahat @ fasik, hendak guna kalimat apa lagi? sekali selsema babi, sekali Influenza A H1N1 lepas tu selsema babi pula...atau perlu ke'arab'an (lebih sopan) lalu disebut 'selsema khinzir'?


Kita rasa kalimat penghinaan dan cercaan itu perlu sekali-sekali disebut buat orang yang memang hina dan degil malah menentang Allah dan Rasul; begitu juga kepada para pembela golongan maksiat, musuh-musuh Allah dan tidak mahu taat kepada Islam. Jahil yang sombong tidak mahu berubah adalah layak menerima cercaan agar mereka sedar mengapa ada orang mengatakan dirinya jahil, fasik dan sebagainya...maaf.


Sukanya Umno kerana dapat isu pulak dah. Dapat isu untuk pecah-belahkan Pakatan Rakyat. Hingar UG @ Kerajaan Perpaduan dah stop. Timbul isu pihak pemuda kedua belah parti Umno dan Pas mahu berbincang, berdebat dan seertinya. Lepastu Ketua Wanita Umno mengajak muslimat Pas berkerjasama. Lakunya PAS seolah anak gadis pingitan yang cantik, pantang keluar rumah atau bersuara, adalah selepas itu lelaki gelenyar yang mahu ambil peluang.

Terbaru, TGNA Menteri Besar Kelantan berjadual ada bersama dengan Ketua Perhubungan Umno Kelantan Datuk Mustapha Mohamed dalam satu majlis pelancaran pameran pertanian. Mereka bersalaman dan dikandidkan oleh kamera pemberita dan wartawan. Akhbar memutar-belitkan peristiwa dan ucapan maka terbelitlah pemimpin Umno dan para pembaca apatah lagi ahli-ahli Umno yang tegar. Mereka kemaruk satu macam!

TSri Muhyiddin Yassin juga telah memutarbelitkan kenyataan TGNA berhubung kesediaan MB itu melupakan sengketa dengan kerajaan pusat.

"Muhyiddin jangan putar belit. Yang tuan guru maksudkan, isu kerajaan pusat dengan kerajaan negeri, bukan hubungan Umno-PAS. "Yang dia hendak bawa dalam Majlis Tertinggi Umno apa kejadahnya?" soal Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub.

Tuan Guru Nik Aziz didalam kenyatan rasminya pagi ini dengan tegas menafikan bahawa beliau menyebut soal perpaduan antara Umno dan PAS. Beliau mencabar media massa supaya membuktikan dengan rakaman video atau audio bahawa beliau menyebut soal perpaduan dan beliau menghulur salam perpaduan Umno-PAS.

“Umno ni dah jadi macam cerita Laila Majnun’ kata Tok guru dipejabatnya, mengibaratkan kejadian ini menunjukan sikap ‘desperado’ Umno yang gilakan PAS.


“Saya bercakap pasal kerjasama antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri seperti semangat federalisme bukan pasal antara parti,” kata Nik Aziz lagi.


“Yang duduk cakap pasal parti ialah (Dato’) Mustapha Mohamed,” kata Nik Aziz lagi sambil merujuk kepada sidang media selepas majlis pelancaran Fiesta Kelantan disebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur, Jumaat lalu.

.



Timbalan Presiden Umno TS Muhyiddin Yassin berkata:
"Kita tidak ada masa yang banyak, mulai sekarang kita kena bertindak dan atur strategi dan yang penting kita duduk sama-sama berbincang dan cari punca kenapa kita kalah dan bangkit semula dan tebus kekalahan kita,"

"Kita kena nilai atau cermin muka (kenapa kalah dalam pilihanraya)...cara dan budaya politik kita kena berubah " katanya ketika merasmikan mesyuarat perwakilan Umno bahagian Pokok Sena di Kedah hari ini, lapor Bernama.

TPM: Baguslah. Sedarlah mengapa Umno ditolak pengundi. Umno yang sakit tenat (kata Tun Musa Hitam) baru sedar ianya perlukan penawar @ ubat. Selama ini Umno membuang ubat yang diberi perawat. Ia terlalu sombong dan selalu menyalahkan orang lain. Ia juga tidak mahu pernah mengakui kekuatan pihak lain; namun ia selalu mahu melaga-lagakan mereka. Bercerminlah menilik wajah sendiri, tetapi jangan pula memecahkan cermin jika sang cermin menunjukkan muka buruk sang Umno itu.

Kalau tidak silap saya pernah terjadi di negeri Johor beberapa tahun yang lampau, seorang hakim di Mahkamah Syariahnya menyatakan hukum ke atas seorang penzina: " Menurut hukum Islam, denda kerana dosa besar yang kamu lakukan itu adalah rotan 100 kali; maka mahkamah dengan ini menjatuhkan hukuman 100 kali sebatan itu; namun kerana negara ini tidak menjalankan hukuman demikian, kamu bernasib baik sebab dikenakan dendaan sebayak RM..... atau penjara selama........."

Pesalah kemudiannya menangis bersungguh mahukan agar dihukum menurut hukuman Islam 'Hudud' tersebut. Namun pihak mahkamah tidak melayan permohonannya. Kita tidak tahu apakah kesudahannya dan 'hukum' terhadap hakim itu pula yang tidak menurut hukuman sewajibnya.

Dua hari lepas, kita digemparkan kisah seorang model wanita Kartika Sari Dewi Sukarnor 32, dijatuhkan hukuman denda RM5000 dan sebat 6 kali oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan kerana didapati minum arak di sebuah hotel di Cherating jam 11.40 malam 11 julai 2008. Wanita tersebut mengaku bersalah 'insaf' dan mahukan sebatan dijalankan segera kerana rasa bersalah kepada diri dan keluarga.

Seperti biasa, masyarakat Malaysia yang mengamalkan 'Islam Hadhari' terkejut lalu tercetus kontroversi lagi selepas isu-isu senaman yoga, pengkid dan pemasangan lilin. Mantan calon BN kawasan Parlimen Lembah Pantai merangkap Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat DS Shahrizat Abd Jalil dan Ahli Parlimen Titiwangsa Dr Lo'lo' Hj Ghazali ( di sini...) masing-masing terkejut dengan hukuman itu. Manakala Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria dan Presiden Pertubuhan Wanita Muslim Antarabangsa Dr Robiah Kulop Hamzah telah menyokong hukuman itu dijalankan.

Bagi Mufti Negeri Pahang Datuk Abd Rahman Osman, " Tindakan model berkenaan yang terang-terangan mengakui kesalahannya dan sedia menerima hukuman sebat wajar dipuji kerana menunjukkan dia sudah dapat pengajaran daripada kesilapan yang pernah dilakukan." Katanya, " Hal ini diharap dapat dijadikan iktibar kepada pihak lain supaya tidak memandang remeh hukum hakam agama dan memberi peringan supaya tidak mengulangi perbuatan yang melanggar syariah".

TPM: Masyarakat dan negaraku diuji lagi.

Setahu kami jika ada kematian biasa orang Cina yang bukan muslim, mereka akan pasang colok bukannya lilin.

Pasang lilin beramai-ramai juga sudah menjadi budaya masyarakat dunia atas nama PROTES bila memprotes sesuatu terhadap orang yang lebih berkuasa sebagai lambang / TUNJUK PERASAAN duka..

Orang-orang Palestin juga pernah lakukan sedemkian memprotes kekejaman Yahudi Israel terhadap mereka. Di Malaysia, baru-baru ini pihak Pakatan Rakyat di negeri Perak melakukan acara pemasangan lilin malah mogok lapar / berpuasa tanda memperotes keadaan demokrasi yang gagal dilaksanakan di negeri itu. Mereka memprotes ketidak-adilan BN menangani isu politik DUN Perak..


Peristiwa Nizar menyertai nyalaan lilin sebagai lambang memprotes kejadian luar biasa yang berlaku di dalam 'rumah' SPRM...dan kebetulan pula berlaku korban nyawa / kematian, maka protes terhadap apa yang terjadi itu dipandang serong oleh orang yang memang bermata serong. Mereka jadikan isu 'Nizar sertai nyalaan lilin' LEBIH BESAR dari korban nyawa di bangunan SPRM itu; yang hingga kini dikatakan pihak kerajaan kena tubuh Suruhanjaya D'raja menyiasat punca terbunuhnya Teo Beng Hock itu. ..


Banyak orang berkata, pembangkang mempolitikkan kejadian itu... binawe sungguh. Dah memang SPRM nak siasat orang politik negeri Selangor, kebetulannya DAP...dan si mati adalah Setiausaha Politik Exco di DUN Selangor.......semuanya berkaitan politik.. mengapa pulak gatal mulut menuduh pihak pembangkang mempolitikkan kejadian??? Dah watak, perwatakan, lokasi, masa dan puncanya berkaitan politik...... Boleh kan ianya diurusniaga cara politik.?? Kami tetap mengatakan: Kejadian misteri itu memang tidak boleh dipisah-pisahkan dengan iklim / motif politik.








Setiausaha Politik Exco Kerajaan Selangor Ean Yong Hian Wah, didapati mati jatuh dari bangunan SPRM Shah Alam. Kejadian yang berlaku ke atas Teo Beng Hock 30, menggemparkan lagi iklim politik negara. Teo dikatakan berada di bangunan SPRM kerana dalam siasatan dakwaan salah guna wang...(baca selanjutnya..)

Sudah tentu akan timbul pelbagai spekulasi dari kejadian ini. Menteri Di JPM DS Nazri AbdulAziz mengingatkan orang ramai jangan mudah menuduh sembarangan sebelum siasatan dibuat; tetapi mengapa Nazri pula pandai-pandai mengatakan mangsa telah terjun (semacam sengaja membunuh diri)? Kata Nazri:" Saya dapat laporan awal dari SPRM mengatakan dia dah dilepaskan selesai soal siasat semalam...Jadi, dia patut balik rumah. Kita pun tidak tahu dia nak terjun bangunan itu.." ( baca di sini..)

Seorang pakcik di warung kopi simpang tiga Kota Bharu- Kuala Krai dan Gua Musang, pada suatu petang sebelum PRK DUN Manek Urai.

"Aku hidup di sini sudah lebih tujuh puluh tahun. Banyak manis aku telan. Tidak kurang juga pahit aku rasa. Pendek kata serba-serbi aku lalui bersama Manek Urai. Dan inilah kali pertama dalam kempen sejarah pilihan raya aku dengar dijanjikan dengan anak emas.

"Siapapun boleh berjanji, lidah tidak bertulang. Tapi natijahnya seringkali janji tinggal janji. Masa nak pilihan raya berduyun-duyun mari. Selepas itu hilang entah ke mana, kalau panjang umur lima tahun pula bertemu," katanya membuatkan warung tersebut riuh rendah dengan babak PRK Manek Urai.

Mengambil kira cakap pakcik itu kadang-kadang terfikir, rakyat Manek Urai tidak asing dengan anjakan paradigma. Kematangannya tidak mampu diperlekehkan oleh retorik Umno. Rakyat Manek Urai melihat percaturan parti politik dari sudut integrasi.

Maka kehadiran Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan, bermalam di rumah orang kampung, mencanang pelbagai program komuniti hatta menoreh getah ketika pusara arwah Paksu Wel masih lagi basah adalah gambaran solidariti Umno menghambat 99 peratus pengundi Melayu.

Dan panorama meniti denai dan lurah, gotong royong membersih kubur,memotong rumput, ziarah orang tua, orang sakit, orang mati dan sebagainya ditonton seluruh rakyat Manek Urai.

Realiti projek mee segera tidak perlu dipertikaikan lagi. Itulah budaya Umno warisan zaman berzaman.

Bukan menafi satu kemuliaan. Tetapi sekadar menyatakan aksi dipertontonkan Umno itu bukan perkara baru, sebaliknya kenikmatan itu sudah dirasai rakyat di bawah pimpinan kerajaan Pas sejak hampir 20 tahun.

Umno dianggap malang apabila cuba menciplak kejujuran amalan kerajaan Pas untuk menambat hati pengundi Manek Urai menjelang pilihan raya kecil (PRK). Segalanya sudah terlambat.

Jadi memang patut kalau di luar sana ramai yang bertanya mimpi apa Umno sampai begitu sekali kehadirannya di Manek Urai kali ini? Ada yang cuba beri jawapan, Umno ingin menebus dosa silamnya yang sudah terlalu banyak disajikan kepada rakyat.

Bagaimanapun ia disangkal oleh banyak pihak. Umno bukan ingin menebus dosa, tetapi dalam konteks pilihan raya Umno kembali membawa dosa silam buat ke sekian kalinya untuk mengaburi mata rakyat Manek Urai.

Masakan pada saat begini baru kalut hendak meniti denai dan lurah? Kenapa tidak dulu-dulu lagi projek mee segera disalurkan kalau benar simpati Manek Urai sebagai sebuah daerah yang mundur dan wajar dibangunkan?

Realiti udang di sebalik mee tidak pernah terlindung. Umno punya motif tersendiri di Manek Urai. Sekurang-kurangnya tragedi pahit pasca pilihan raya umum yang lalu dan kekalahan 5-1 pada PRK dapat ditebus.

Tambahan Tok Pa dan Awang Adek baru sahaja diberi mandate oleh Najib menerajui Umno Kelantan pasti kredibiliti serta reputasi awalnya wajar dipamerkan dengan bijaksana.

Namun mampukah sandiwara Umno selama hampir dua bulan itu berjaya diterjemahkan kepada rakyat? Hanya 12,653 pengundi Dun Manek Urai berhak menentukannya.

Dan di situ juga anak emas akan muncul bersama satu pahala atau dosa? - azm _

TPM: Satu malaysia sudah mengetahui keputusan PRK Manek Urai. Hj Mohd Fauzi Abdullah (Abe Uji si Pemborong Ikan) merangkul gelaran YB menggantikan al-marhum Pak Su Weil dengan mengalahkan bekas CEO Kesedar Tuan Aziz Tuan Mat. Majoriti untuk Abe Uji hanya 65 undi. Kecil saja tapi besarnya meruntuh impian TPM TS Muhyiddin Yassin yang mahu membina jambatan RM7-10juta merentangi Kota Agropolitan Anak Emas Si Manek Urai.

1Malaysia hari ini menyaksikan pelbagai ulasan dan analisis tentang hasil PRK dan risikonya buat kedua pihak PAS dan BN-UMNO. Penangan para pengundi MU mencedera-parahkan BN-UMNO walaupun terpaksa senyum dalam tangisan. Senyum sumbing menang dalam kalahnya. Bangga dapat menipiskan bilangan majoriti PAS dengan ' power fulus'nya, usaha keras segala jabatan kerajaannya, menabur maknika bantuannya dan lain2 tanpa segan malu @ melanggar etika pilihanraya.

Tahniah buat Abe Uji, PAS dan rakyat Manek Urai. Anda berhak menang lebih dari majoriti 65!

Nik Aziz Isytihar Esok Cuti!

Salmah Mat Husain
Mon | Jul 13, 09 | 10:58:04 am MYT ~~HarakahDaily

KOTA BHARU, 13 Julai (Hrkh) - Semua kakitangan kerajaan negeri, Persekutuan dan swasta yang bertugas di negeri ini mendapat 'cuti am' esok (14 Julai 2009) yang diambil atas 'Cuti Peristiwa'.

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengumumkan perkara itu di pejabatnya kira-kira pukul 9.15 pagi tadi.

"Setelah menghalusi dan mempertimbangkan keadaan hari pembuangan undi pilihan raya kecil Manek Urai yang barangkali dilihat sedikit tidak cermat, yang jatuhnya pada hari bekerja dan boleh menimbulkan banyak kesulitan, maka bersifat simpati kepada para pengundi dan anggota keluarga terlibat, saya bercadang untuk mengistiharkan 14 Julai sebagai cuti am bagi seluruh negeri Kelantan,"ujarnya lagi...(baca seterusnya...)



NONE"Terima kasih la sebab bagi hamper dan duit.. Tapi makcik tetap sokong bulan..". Kata-kata seorang warga emas Manek Urai kepada seorang YB UMNO sudah cukup membuatkan YB tersebut tersedak seolah lekat tulang, hamper dan sejumlah wang diambil, tapi tetap sokong bulan..? YB nak paksa sokong UMNO tak boleh, nak sepak terajang lagilah tak boleh. Apa yang YB mampu buat hanya tersenyum kelat.

Datang Lagi Projek Barisan Nasional. Seperti biasa BN akan menawarkan janji besar; sebuah jambatan baru RM7 juta hingga RM10 juta, jika pengundi memilih BN dalam PRK DUN Manek Urai esok. Itu tawaran mulut Timbalan Perdana Menteri, TS Muhyiddin Yassin merangkap Timb Presiden Umno.

Untung sungguh rakyat Manek Urai. Sekelip masa PRK, mereka jadi ' serba kehendak serba jadi, serba mahu serba boleh'. "Kita boleh bagi (jambatan baru), insya-Allah, tetapi ada syarat. Yang itu senang saja, pangkah saja (BN). Kita nak beritahu semua, mu (kamu) nak lalu sini, mu kena pangkah BN." Orang Johor itu cuba mengecek oghe Klate!

"Kalau tidak, esok dia tak dapat jambatan. Nak jambatan, pangkah BN," katanya berasuah tanpa malu di hadapan 200 penyokong BN di majlis pemimpin bersama rakyat di sebuah sekolah di Manek Urai Lama. Turut hadir ialah Tuan Aziz, Datuk Dr Awang Adek dan Datuk Mustapha Mohamad. Cantiknya janji muluk orang politik.

Manek Urai Lama terletak kira-kira 30 kilometer dari pusat bandar Kuala Krai. Ia dihubungkan sebuah jambatan satu lorong sejauh 300 meter. Jambatan sekarang dibina kerajaan pusat pada awal 90-an dan mengambil masa beberapa tahun untuk disiapkan. Kosnya hampir RM5 juta.

Muhyiddin berjanji "Saudara jadi saksi, saya akan bangunkan jambatan itu selesai saja kita menang dalam pilihanraya pada 14 haribulan ini," katanya. Muhyidin turut berjanji akan menjadikan Manek Urai sebagai model "anak emas" kerajaan pusat, menjadikannnya pusat "agropolitan" bagi memajukan penghasilan hasil taninya.

TPM: Berjuta-juta wang tergantung di bibir Muhyiddin. Suara dah serak campur tak cukup tidur, Timbalan PM itu berkerja keras menghabiskan tenaga, masa dan RM @ Fulus. Helikopter memuat banyak janji beliau berlegaran di udara MU. Di darat kekuncu BN menyampaikan hamper bernilai RM100 plus fulus RM200. Kerusi roda bertukar ke tangan si lumpuh. Uniform dan beg sekolah baru dibahagi kepada budak-budak. Jalan diturap tar berasap. Imam, bilal dan makmun impot dari kawasan lain (termasuk dari kampung aku, padahal aku kenal mereka bukannya kaki jemaah pun). Kalut dan geger masing-masing mahu memikat pengundi di MU kami.




Manek Urai 'anak emas'

KUALA KRAI 9 Julai - Bukan setakat anak angkat tetapi anak emas. Itu janji BN jika berjaya merampas DUN Manek Urai daripada genggaman Pas.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Mustapa Mohamad berkata, jaminan itu disampaikan sendiri oleh Timbalan Presiden UMNO, TS Muhyiddin Yassin kepada beliau.

Katanya, BN memang ikhlas dan jujur membantu nasib penduduk DUN Manek Urai yang sewajarnya memang perlu dibela setelah diabaikan oleh kerajaan Pas Kelantan. "BN ikhlas dan jujur serta cakna membantu penduduk Manek Urai. Buktinya memang jelas dan telah diketahui oleh semua pihak bahawa BN pada setiap masa membantu rakyat walaupun di negeri yang dikuasai pembangkang," katanya ketika merasmikan Majlis Permuafakatan PIBG SMK Manek Urai Baru.

Sempena majlis itu yang disertai tiga SMK dan 10 buah SK di dalam DUN Manek Urai, satu acara penyampaian hadiah kecemerlangan turut disampaikan kepada pelajar terbaik.

Mustapa berkata, kerajaan BN telah banyak membawa pembangunan di Kuala Krai seperti Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan Hospital Kuala Krai dan kemudahan jalan raya yang baik. "Saya merayu adik kakak semua berilah peluang kepada BN untuk melakukan perubahan, jika tidak berpuas hati, tolak kami pada pilihan raya umum akan datang. "Tetapi kami berjanji akan melakukan terbaik sekiranya diberikan peluang kali ini," katanya.

TPM: Selaku Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, Datuk Mustapa Mohamad adalah penyampai /'messenger' kepada bisik arahan TS Muhyiddin Yassin Timbalan Pres. Umno. Sambil merayu, Mustapa bersungguh-sungguh menyatakan 'ikhlas dan jujur'nya BN nak bantu nasib penduduk MU di samping janji 'modal lama' pembangunan 'mee segera' mereka.

Alahai...janji nak 'anak emaskan' DUN Manek Urai, menyampaikan hadiah kecemerlangan serta mengaku ikhlas dan jujur sempena Pilihan Raya Kecil N41 Manek Urai 14Julai nanti; memang kerja pemimpin Barisan Nasional menjaja projek. Apa pun tanggungjawab pemerintah, BN memang kena laksanakan walaupun bukan time pilihan raya.... ala la la latuk pancing undi juga mari..

Datuk Mustapa Mohamed Suka Memberi Bantuan Kepada Pelajar IPT Yang Memerlukan Bantu Biasiswa Semasa Beliau Menjadi Menteri Pengajian Tinggi Dahulu (gambar hiasan di bawah).
Photobucket____________________

Calon Pas Hj Mohd Fauzi Abdullah 50, Bendahari Pas merangkap pemborong ikan di Kuala Krai akan ditentang Tuan Aziz Tuan Mat 39, Ketua Pemuda Umno Kuala Krai bekas CEO Kesedar. Moga Pas dapat pertahankan kerusi DUN41 Manek Urai. Insya Allah.

Kembali ke landasan asal? Menonton rancangan 'Tajuk-tajuk akhbar' TV1 RTM 7.20 pagi tadi kita dibingungkan lagi oleh catatan-catatan akhbar arus perdana. Menambah bingung lagi oleh cakap-cakap pengulas rutin ruangan itu atas tajuk "PPSMI: balik ke landasan asal."

Keretapi, LRT dan monorel adalah kenderaan berlandasan tetap. Jika terkeluar landasan ertinya kemalangan besar tetap terjadi. Tergelincir, jatuh, musnah harta benda, kecederaan malah mengorbankan masa serta nyawa pasti terjadi akibat kenderaan demikian terkeluar landasan....

Pada 2012 nanti P&P subjek sains dan matematik akan dijalankan dalam Bahasa Melayu @ bahasa ibunda. Hampir 10 tahun ianya terkeluar dari landasan dan mengalami masalah berat (walaupun disorok pihak berwajib)....... maknanya selama hampir 10 tahun itu ianya bergerak di luar landasan walaupun dilaung /didesak kembali ke landasan asal oleh 'golongan yang juga berwajib' perjuangkan kebenarannya.

Pihak pro-PPSMI di segenap penjuru usahlah membawa pelbagai dalih hendak pertahankan lagi dengan alasan-alasan 'banyak songeh'... bukan kerana desakan, bukan kerana protes, bukan kerana golongan tertentu dan sebagainya..... dan usahlah beretorik macam-macam lagi. Kewujudan PPSMI memang memberi kesan cukup negatif kepada rakyat dan bahasa Melayu. Mantan PM yang 'menelurkan dan menetaskan' PPSMI itu masih mahu pertahankan barang busuk itu yang diakui punya banyak kelemahan. Kisarlah dengan apa carapun, idea Tun M itu akan menjadi bahan sejarah yang akan dikutuk oleh keturunan kita kemudian nanti.

http://4.bp.blogspot.com/_6KEX-9v9rO8/SbrE1w3obtI/AAAAAAAABnE/V3c4vIdoyfk/s400/Najib-Muhyidin%2520440.jpg
Setelah Umno-BN membuat keputusan mahu bertanding dalam PRK N41 Manek Urai baru-baru ini, Timbalan Menteri Pelajaran yang baru Datuk Dr Mohd Fuad Zarkashi belum apa-apa telah mengumpul para guru di kawasan bergolak itu dan meminta para guru di sana menyokong dan memilih calon UBN bila mengundi nanti.

Kemudian, tindakan menyampaikan bantuan kepada pelajar di Manik Urai (sahaja) pada musim Piliharaya Kecil adalah tidak kena, apatah lagi pemberian itu diumumkan Timbalan Pedana Menteri merangkap Timb Presiden Umno dan Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin atas alasan sebagai 'tanda ingatan' kementerian berkenaan. Pemberian pertama dibuat oleh Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Mustapa Mohamed di SK Manek Urai Baru dan bakinya akan diberi sepanjang tempoh berkempen.

Mari kita persoalkan 'tanda ingatan' itu. Mengapa baru sekarang Umno beri 'tanda ingatan' itu???. Bagaimana pula dengan hak pelajar bumiputra dan orang asli di pedalaman negeri Pahang, Perak, Sabah, Sarawak dan pelajar lain yang masih susah di seluruh negara.

Di Manik Urai, semua 6,142 pelajar diberikan bantuan 'khas pilihanraya' tanpa mengira mereka itu anak orang kaya atau tidak, sedangkan pelajar yang benar-benar susah ditempat lain tidak 'diingati' langsung. Begitu mengelat dan kotor permainan politik para pemimpin Umno-BN itu!

Itu semua adalah 'rasuah' yang memang menjadi amalan terkenalnya Umn0-BN. Politik dan teknik cara ini juga menjadi 'air minum'/ pakaian yang membantu perjuangan mereka. Yang herannya para pemimpin macam Muhyiddin, Datuk Pa dan kekuncu mereka masih tetap tersengih menghulurkan 'rasuah' itu. Cacat sungguh hati budi mereka. Mereka tidak memperduli apa kata orang lain. Mereka tetap buta, tuli dan bisu; malah mereka tidak berakal!

fatwa pakTun Mahathir:

"Jangan terima rasuah, itu adalah satu perkara besar, anda makan duit haram macam makan babi, bagi saya orang yang makan duit rasuah, dia beli apa pun ia jadi haram, kalau dia beli makan, dia macam makan babi" - Tun Dr Mahathir Mohamad dalam mStar Online 27/6/09




Belum pun tiba hari penamaan calon ke arah tarikh pilihan raya, rakyat sudahpun diumpan dengan retorik dan pelbagai janji. Menjanjikan pembangunan, kemajuan dan pemberian hadiah selalunya adalah ' Satu lagi projek Barisan Nasional " buat menagih simpati / pangkah pengundi.

Ketua Penerangan Umno Malaysia YB Ahmad Maslan awal2 lagi sudah turun menoreh getah di kawasan PRK N41 Manek Urai. Penamaan calon akan berlangsung hari ini 7 Julai manakala undian pada14 Julai 2009. Pelbagai janji dari BN diulang tayang. TPM TS Muhyiddin Yassin telahpun menyebut niat kerajaan menjadikan DUN Manek Urai sebagai anak angkat. Penduduk Manek Urai dapat mendengar sendiri pelbagai janji yang disogok kepada mereka. Pengerusi UMNO Kelantan Dato Mustafa Mohammad mewakili Menteri Pelajaran TS Muhyiddin pula telah membahagi2 percuma 6142 pasang uniform dan beg sekolah sebagai tanda ingatan Kementerian Pelajaran prihatin dengan beban rakyat. Kawasan MU akan dibangun dan dimajukan!

Ketua Wanita UMNO DS Shahrizat Jalil juga tidak ketinggalan menyampaikan bantuan kepada orang2 miskin di kawasan itu sambil menyifatkan negeri Kelantan yang rakyatnya miskin tegar dan tertinggal khususnya di Manek Urai amat perlu dibantu. Ternyata betapa baiknya pemimpin2 BN bila turun padang di musim pilihan raya. Kita tidak perlu bersoal adakah itu rasuah, sogokan, kempen bermaruah atau tidak di mata SPRM dan di mata rakyat. Janji manis dan projek 'mee segera' akan terus berjalan hinggalah hari mengundi.....biasalah tuu........BN: beri salah, tak beri kalah...serba salah, tapi tak mahu kalah!


Ketua Dewan Pemuda PAS Kelantan, Ustaz Abdul Latiff Abdul Rahman dipetik Harakahdaily sebagai berkata bahawa, “janji merupakan budaya tidak berkesudahan kerana sudah lama berakar umbi dalam UMNO sejak dahulu sehingga sekarang setiap kali menjelang pilihan raya.”

"Umno boleh berjanji apa sahaja sebab itu sudah menjadi trend mereka, tapi kita yakin khususnya pengundi-pengundi Manek Urai sudah masak dengan keadaan ini. Rakyat boleh melihat dengan mata kepalanya sendiri. PAS: Beri kain pakai, beri gula kacau..... mengundi pangkah bulan!