Bermula separuh penggal kedua tahun 2008 adalah merupakan hari2 yang semakin serabut. Hari2 yang berlalu boleh menyesakkan nafas kita rakyat Malaysia. Banyak hal ehwal yang boleh mencemaskan perasaan kita. Semua keadaan itu menduga kita untuk ikut 'berasa' dengan apa yang terjadi dan bakal berlaku.

Dalam tahun 2008 ini berlaku banyak berubahan kuasa dan iklim politik. Keadaan ini boleh juga disebut sebagai suatu suasana / era bermulanya isu 'peralihan kuasa'. Tidak dapat dinafikan ianya merupakan hasil bahana atau tsunami politik pasca PRU12 yang berlaku dalam bulan Mac sekaligus mengejut semua pihak khususnya pucuk pimpinan dan para penyokong Be End/Umno. Keputusan PRU12 betul2 telah mencorakkan senario politik dan kuasa kepimpinan di tanah air kita yang tercinta ini.

Peralihan kuasa telah berlaku pada kerajaan2 negeri Pulau Pinang, Kedah Darulaman, Perak Darul-Ridzuan dan Selangor Darul-Ehsan. Ini merupakan suatu peristiwa besar dalam mengisi buku sejarah Malaysia, kerajaan2 negeri pimpinan Be End telah beralih kuasa kepada pimpinan Pakatan Rakyat. Peralihan kuasa tersebut berlaku secara pilihan rakyat melalui pilihan raya, sistem demokrasi negara kita.

Presiden Umno merangkap Perdana Menteri Malaysia, YAB Pak Lah telah menyebut mengenai peralihan kuasa Presiden Umno dan PMnya akan dibuat kepada timbalan kedua2 jawatan tadi YAB Najib TR bukan melalui pencalonan dan pemilihan biasa pucuk pimpinan Umno mengikut tradisi pada persidangan Umno Disember/hujung tahun ini.

Peralihan/perpindahan/pertukaran kuasa ciptaan mantan PM Tun Mahathir akan dibuat oleh Pak Lah menjelang Jun 2010. Dua tahun dari sekarang. Najib tidak payah bertanding menentang jawatan nombor wahid lagi atau bertanding mempertahankan jawatan timbalan. Jawatan nombor wahid itu kelak akan menjadi milik Najib 24 bulan dari sekarang. Najib kena banyak bersabar.

Di dalam satu perhimpunan wanita Umno minggu lepas, Ketua Wanitanya DS Rafidah Aziz juga telah menyebut akan membuat peralihan kuasa kepada timbalannya Datuk Shahrizat Jalil menjelang Jun 2009, tahun depan. Kenyataan beliau ini juga menurut jejak Pak lah; semacam menafikan pencalonan dan pertandingan secara tradisi Umno pada hari persidangan agongnya bakal berlangsung hujung tahun ini.

Maka Shahrizat juga terpaksa menunggu jawatan nombor wahid itu dengan penuh yakin bahawa jawatan itu tidak akan lari daripadanya. Ertinya pada pertengahan tahun hadapan, Pak lah selaku presiden akan mempunyai ketua wanita yang baru; seorang yang kalah di dalam pilihan raya parlimen juga seorang ketua wanita yang tidak dipilih secara demokrasi memegang jawatan tersebut.


Dengan gamakan sedemikian maka seolah2 berlangsunglah satu lagi sistem perlantikan pucuk pimpinan di dalam kamus politik dunia. Terlantiklah seorang pemimpin negara nanti hasil penyerahan kuasa yang disebut lebih awal sebagaimana sistem monarki bukan beraja, tetapi ala Umno. Suatu sistem baru yang dibuat atas dasar ketamakan kuasa dan berkepentingan diri tanpa merujuk kepada sistem demokrasi yang diamal dan dilaung2kan selama ini. Padahal sistem demokrasi inilah yang dianggap cara terbaik selama ini dan ianya berjalan di dalam negara kita menurut kehendak pakcik British sejak lebih setengah abad yang lalu.

Maka tidak hairanlah kelak jika sistem ini menjadi amalan dan ikutan pula pada peringkat ketua perhubungan negeri, bahagian2 dan cawangan2 Umno, perlantikan wakil2 rakyat dan MB2nya peringkat negeri baik secara langsung atau tidak.

>>>Dalam masa terdekat kita tabik kepada apa yang berlaku kepada penjawat ahli parlimen Permatang Pauh DS Wan Azizah (merangkap Ketua Pembangkang di parlimen) sanggup terlebih dahulu meletak jawatan bukan menyerahkan kepada DSAI. Untuk melantik jawatan AP baru bagi kawasan Permatang Pauh akan berlangsung melalui pilihan rakyat sendiri, melalui pilihan raya kecil. Kalah menang, berhasil atau tidak DSAI menjadi AP Permatang Pauh, maka para pengundi kawasan itulah yang akan menentukannya jika tidak wujud halangan lain.

Itulah senarionya yang berlaku dalam politik cara Umno dan itulah satu isyarat bila terjadi keadaan terdesak bercampur dengan sifat kepentingan diri. Masa depan belum tentu milik kita. Apa2 pun boleh terjadi dengan serba kemungkinannya. Wallahua'lam. Dan Allah lebih mengetahui.

Kita tunggu dan lihat sejauh mana sistem peralihan kuasa begini berlangsung baik di dalam suasana iklim politik dan siosial yang hangat ini. Kita tunggu dan lihat juga satu harapan besar sebahagian pimpinan dan rakyat para penyokong parti2 Pakatan Rakyat di negara tercinta ini untuk mengalih yang ada (Be End) kepada kuasa baru menjelang bulan September sebagaimana war2 yang kita tahu.
Ada mata lihat. Ada telinga dengar. Ada otak fikir. Ada hasrat, doa2kan.
Insya' Allah.



KERUSI YB

dengan segala kepntaran
tekun memanfaat kesempatan
dia pun menita sebuah kerusi YB
sebelumnya adalah dia seorang pesilat
sentiasa siaga memasang kuda-kuda
cekap membeberkan serba kelicikan

apabila jalan telah rata
memberi laluan terbaik,
dia disanjung di atas kerusi
kurnia rakyat itu, dia
membayangkan buah-buah mimpi

lupa janji lupa perjuangan
ingin sahaja dia meraih untung banyak
sebelum musim berlalu
kerusi satu itu
boleh mendudukkan hukum
atau sesekali menutup pekung.


Kelantan, Januari 1991.
Racun Abadi 2001.


LAIN JALAN KE PARLIMEN

tiada guna memperbanyak argumen atau
jejambat ke bangunan keramat itu
cukup engkau melangkah dengan formula lapukmu

suara rakyat sudah hilang berkat
kecuali lantang pendakwa dan peguambela @
putusan hakim yang juling mata

lain jalan ke parlimen adalah langkah
bias anggota senate walaupun pernah
kecundang di mata rakyat tetapi
menggetus pandangan pemerintah

lain jalan ke parlimen juga perlu
kepintaran menangguk di rawa keruh.


Kota Bharu, Februari 1991.
Racun Abadi 2001,





0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda