Ucapan2 zikir utama di dalam Islam mempunyai kelebihan2 dan falsafahnya yang tertentu untuk menandakan ingatan seorang hamba kepada Allah Subhanahu wata'ala.

Pengertian bagi kalimah2 zikir utama itu antaranya ialah:
- Tasbih bermakna menyebut2 "Subhanallah"- Maha Suci Allah.
- Tahmid bermakna menyebut2 "Alhamdulillah"- Segala pujian hanya bagi Allah.
- Takbir bererti menyebut2 "Allahu Akbar"- Allah Maha Besar.
- Tahlil bererti menyebut2 "La ilaha illalah"- Tiada tuhan melainkan Allah.
- Istighfar bermakna menyebut2 'Astaghfirullah"- Aku mohon keampunan Allah.

Ada lagi beberapa kalimah sebutan zikir yang lain menurut sunnah, selain dari membaca kitab suci Al-Quran. Semua amalan itu adalah merupakan ibadat kepada Allah dan akan memperolehi pahala daripada-Nya.

Ucapan Takbiratul-ihram "ALLAHU AKBAR" adalah sebut / bacaan rukunbagi seseorang mukmin ketika memulakan setiap solatnya sama ada solat fardhu atau solat sunat. Hukumnya wajib setelah disertai niat untuk mendirikan sesatu solat yang tertentu. Manakala mengangkat tangan separas telinga bagi lelaki atau separas bahu bagi wanita adalah sunat.

Dinamakan ' Takbiratul-ihram' adalah kerana setelah 'mengangkat' takbir dengan menyebut "Allahu Akbar" segala perbuatan yang dibolehkan seperti bergerak2, berjalan, ketawa, makan. minum dan lain2 sebelumnya akan diharamkan / dilarang bagi mengesahkan solat tersebut. (Amalan ini samalah dengan perbuatan mengerjakan ihram dalam ibadat haji dan umrah; ada perbuatan2 tertentu yang dilarang meskipun sebelumnya perbuatan2 tersebut dibenarkan oleh syarak). Larangan2 itu berterusan sehinggalah tamat solat dengan lafaz salam.

Kalimat takbir itu amat sesuai menjadi kunci pembuka setiap solat kerana orang yang mahu menghadap kebesaran Allah s.w.t perlu menolak sebarang bentuk keagungan da kebesaran selain Allah Taala. Angkat tangan pula menandakan penyerahan dan kepatuhan diri yang mutlak ke hadhrat Allah. Dengan hadir hati yang penuh ikhlas dan khusyuk seseorang hamba dengan sengaja menunaikan segala perintahNya.

Kemudian kalimat 'Allahu Akbar" ini diulangi pada setiap gerak solat menggambarkan bahawa setiap detik kelakuan sewaktu solat itu dipenuhi dengan membesarkan dan mengagungkan Allah Maha Pencipta, Maha Pengasih dan Maha Penyayang; dengan harapan timbul rasa malu, gerun dan hebat terhadap kepada Allah pada hati setiap orang yang sedang bersolat.

Bahawa kedua belah tangan yang terikat kemas di bawah dada dan kedua kaki yang terpaku kuat di bumi / lantai, manakala kepala dan mata tunduk memandang ke bawah tempat sujud ; semua anggota badan tegak ke arah satu kiblat adalah menjadi gambaran penyerahan diri seorang hamba yang hina dan kerdil dirinya ke hadhrat Allah Yang Maha Agung.


Menyebut Takbiratul-ihram juga adalah bermula terpisahnya ingatan dan perlakuan kita dengan alam nyata. Ia memutuskan hubungan seorang hamba Allahdengan alam sekeliling yang sentiasa sibuk baik berupa nikmat atau kesusahan. Ia memisahkan akal, hati nurani serta pergerakan zahir ke alam quddus mengadap Allah yang maha Kuasa dan Maha Perkasa.

Bila mana kita ingat dan beramal dengan falsafah ini, maka kita telah sanggup melutut dengan kerendahan batin / tiada lagi sifat2 besar diri di hadapan Allah Yang Maha Mulia. Kita akan menyerahkan diri di bawah tadbir-Nya Yang Maha Adil dengan seluruh jiwa raga, segenap perasaan dan semua anggota zahir bergerak ke arah pengambdian yang hakiki kepada Allah tanpa berbelah bahagi.

Dengan mentakbirkan Allah sentiasa, kita menjadi patuh akan semua perintah-Nya dan tidak akan ingkar terhadap suruhan dan larangan-Nya. Hasilnya kemudian sudah tentulah seorang hamba itu akan menjadi hamba yang mukhlis (ikhlas), solih (baik), siddiq (dipercayai) dan sebagainya. Dia akan memperolehi keistimewaan yang banyak sama ada di dunia kini dan di akhirat kelak.


DI ATAS SEJADAH

kupacak tiang lima khusyuk ikhlas
Tuhan, kusemai benih doa ke hadhrat-Mu
nanti tumbuh kebaikan dunia akhiratku
pohon jauhi perit siksa-Mu

hamparan indah lembut
bagai tadahan mengumpul makna sejati
tingkah hidup sepanjang umur, baldunya
memaku langkah seketika menggenap
hukum perintah bahawa dinihariku ini
menyegarkan kepatuhan dan pengabdian
tengaharinya teguh berdiri
petang usia memanggil pulang
tiba senja menepis dosa dan
kelam nanti memanis iman

Tuhanku,
rukuk sujud ini penyerahan segala
paduan tangan ini menyata hasrat hamba.

16 Muharram.
Ratib 1000 Syair, GAPENA 2005.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda