Seorang sahabat mengulas tentang pelbagai isu hangat yang timbul akhir2 ini:
" Mutakhir ini pihak parti-parti pembangkang sering dituduh dengan pelbagai keburukan, salah laku dan kelemahan. Media perdana milik kerajaan /BN / Umno baik akhbar harian mahu pun radio dan Tv telah menjadikan fenomena tersebut sebagai agenda utamanya, apatah lagi bila hampir dengan PRK P44 Permatang Pauh. Kenapa begitu sekali penyasarannya pihak BN/Umno hingga menjalankan berbagai konspirasi tanpa segan silu dan mengenepikan unsur2 maruah?"

Bermula selepas keputusan PRU 12 dengan kemerosotan undi yang banyak, kehilangan 4 negeri dan kekurangan dua pertiga di parlimen; suasana hingar ini tidak habis2 dicanang para pemimpin atasan BN/Umno demi mengelakkan pelbagai kepincangan diri mereka hingga terpaksa menerima musibah yang memalukan itu. Kini sudah hampir 5 bulan musibah yang menimpa BN/Umno semakin memeritkan, bukan semakin terubat. Oleh kerana mereka menggunakan modal material yang banyak, tenaga dan usaha yang besar untuk PRU12 baru2 ini dan terpaksa menerima padah buruk itu, maka sudah tentu mereka amat mendendami pihak pembangkang. Mereka tidak dpat menerima kenyataan yang berlaku.

Pelbagai isu sengaja disogok2kan agar masyarakat Malaysia ikut memarahi dan mengeji parti2 pembangkang. Kini kerajaan Barisan Nasional @ BN menentang habis2an pihak pembangkang @ kerajaan Pakatan rakyat @ PR. Bermacam2 tuduhan dikenakan ke atas Kerajaan Negeri Selangor, Kerajaan Negeri Perak, Kerajaan Negeri Kedah, Kerajaan Negeri P.Pinang dan tidak ketinggalan Kerajaan Negeri Kelantan. Mereka juga sudah tentu menuduh dan berikhtiar merendah2kan imej Menteri2 Besar negeri2 tersebut selain mencemarkan imej Ketua Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Mereka memainkan isu2 yang bertujuan boleh menjatuhkan kedudukan para pemimpin PR dengan mensensasikannya melalui media2 perdana milik mereka setiap hari dan waktu. Pemikiran rakyat yang berupaya membaca, melihat dan mendengar menjadi kelam-kabut dan berkecamuk. Manakala usaha untuk merungkai keadaan kecamuk dan kelam-kabut tidak berlaku secara bersungguh2 dan memberi kesan positif.

Mereka membebankan lagi kepala rakyat jelata dengan kisah2 dan kabar2 yang menambahkan masalah; sedangkan kehidupan mereka sudah banyak menanggung masalah seperti kadar jenayah yang bukan kecil, kadar ketagihan dadah dan akibat2nya, kadar maksiat yang semakin berleluasa, kadar pemimpin rasuah yang membingungkan, kadar kenaikan harga minyak yang mengejutkan, kadar kenaikan harga barangan yang membebankan dan bermacam kadar kejadian yang menakutkan / menyesakkan nafas.

Tanpa menyebut kesemua isu2 panas yang membakar ketenteraman hidup kita sekarang, tidak salah kalau dikatakan ada pihak2 tertentu yang sangat sengaja mencari /menonjol isu2 yang kadang2 tidak masuk akal untuk dimamah oleh pemikiran rakyat supaya membenci pihak Pakatan Rakyat. Tanpa takut dosa, risiko dan tanpa malu, mereka menuduh malah menggunakan pihak berkuasa seperti pihak polis dan badan pencegahan rasuah kononnya untuk memerangkap orang2 yang mereka ingin perangkap atau jatuhkan/malukan.

Hingga kini sebutlah apa saja sama ada laporan polis, pengakuan bersumpah, bersumpah laknat, pemeriksaan doktor, pemeriksaan DNA, penahanan oleh BPR, punya agenda politik atau tiada tujuan politik atau secara kebetulan berlaku; menjadi perlakuan lumrah menghantui minda. Padahal minda rakyat tidak semuanya bodoh untuk menilai, menerima dan menelan umpan2 busuk yang dihidangkan BN/Umno itu.

Rakyat hari ini sebenarnya sudah pandai dan tahu memulangkan buah keras kepada pihak yang membuat sebarang konspirasi dan masalah kepada mereka, jika hal yang berlaku ada logiknya untuk dikatakan sebagai konspirasi dan masalah kepada mereka. Rakyat telah bertindak betul ketika PRU12, hingga menghasilkan keputusan yang semua pihak telah maklumi itu.

Yang nyatanya hingga kini, apa saja yang dilakukan oleh pihak Pakatan Rakyat semuanya dianggap serong dan punya niat tidak ikhlas. BN/Umno dan pemimpin2nya sahaja yang betul dan ikhlas. Tindak-tanduk dan rancangan2 yang dibuat oleh pemimpin2 PR sengaja ditonjolkan oleh media2 milik BN/Umno itu sebagai:

- tidak Islamik
- tiada semangat cinta negara
- tidak ada semangat Melayu
- menggalakkan perpecahan di kalangan rakyat
- berbaur perkauman
- tidak hormati Rukunegara
- mengkhianati negara
- pemimpin mengamalkan rasuah
- amalan kronisma
- menimbulkan kacau-bilau
- terlibat dengan aktiviti seks
- penyalahgunaan kuasa
- merugikan rakyat dan sebagainya dsb..

Para pemimpin BN/Umno dan penyokong2 tegar mereka merasakan bahawa mereka sahaja yang betul, bagus dan ikhlas. Mereka masih merasakan kelakuan, tindakan dan tembelang mereka akan terus kekal diterima rakyat. Sokongan rakyat kepada mereka dianggap selamanya akan berterusan walau apa jua perbuatan yang mereka lakukan. Mereka lena dengan tanggapan mereka sendiri.

Kita tunggu pula nanti apa akan terjadi dengan dengan pemilihan calon2 untuk memegang jawatan2 tertinggi Umno pada persidangan agung mereka di penghujung tahun ini. Adakah berjalan dengan baik dan lurus. Ataukah akan berkecamuk, bersimpang siur atau punya jalan yang lekok2 akibat tumpahnya RM @ wang yang banyak sebagai rasuah pancing sokongan ahli2 nya yang memang sentiasa kemaruk fulus itu... (mereka gelar politik wang bukan rasuah)....Kita tunggu pula laporan BPR kelak.

Ingatlah bahawa rakyat sudah cerdik dan sudah faham dengan strategi / tektik lama BN/Umno, mereka tahu yang mereka mempunyai hak/ kuasa untuk bertindak dan membuat keputusan.

Tinggal beberapa hari lagi akan berlangsung PRK P44 Permatang Pauh. Suasana amat mendebarkan. Iklim tanah air kita makin hangat apatah lagi sekitar kawasan yang terlibat dengan pilihan raya kecil itu. Isu2 aneh yang direka2 telah bermunculan bagi menjatuhkan lawan. Media perdana milik BN/Umno setiap hari galak mendedahkan bermacam isu buatan dan sengaja dikorek-hamburkan. Semua itu berleluasa disebarkan sambil mengenepikan maruah diri sendiri, sesatu golongan atau peribadi.

Kempen2 melalui ceramah, skuad yang bergerak dari rumah ke rumah, derma kepada masjid/orang miskin/orang2 tua tercurah dengan bukan sedikit dari tangan2 para pemimpin pihak yang banyak wang (dermawan segera), projek2 segera dan tergantung di bibir mulut juga berjalan lancar. Tabiat atau feel sejati para pengamal politik wang/ rasuah barangkali dapat dilihat bermerajalela baik secara langsung atau tidak langsung sebelum peti undi ditutup petang selasa nanti.

Walau bagimanapun kita tunggu pengundian berlangsung untuk PRKecil P44 Permatang Pauh pada hari selasa 26 Ogos 2008. Apakah keputusan pilihan rakyat di sana?. Bagaimana pula corak perjalanan persidangan Dewan Rakyat Malaysia selepas itu???

Namun kita semua amat mengharapkan cuaca yang baik dan suasana di sana berlangsung dengan baik dan adil.

1 Response so far.

  1. Dalam keadaan Umno/BN kepenatan,mereka sekarang hanya bergantung kepada saluran media sebagai talian hayat.Inilah senjata ampuh Umno/BN yang belum dapat diungkaikan oleh PR.

    Ironisnya rakyat Malaysia kebanyakannya masih mempercayai bahawa apa saja yang dilaporkan dalam Utusan mahupun Berita Harian adalah benar.Dan sekaligus mereka hanya memilih media perdana ini sabagai santapan harian.

    Akhbar alternatif seperti siasah dan wasilah jarang dijamah kecuali mereka yang berhaluan pembangkang.

    Bagi saya, selagi saluran maklumat media tidak diperbetulkan, selagi itu Umno/BN mampu menggerhanakan minda rakyat.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda