Ada golongan yang mencadangkan agar identiti bangsa, kaum dan agama dihapuskan? Apa akan jadi dan apa yang tinggal kepada bangsa asal yang memiliki bumi bertuah ini? Hilang bahasa hilang bangsa. Walaupun cadangan bagi meniadakan identiti itu pada borang-borang resmi sahaja, namun impaknya akan merugikan bumiputera sendiri.

Ketua Satu GAPENA, Tan Sri Prof Emeritus Ismail Husein menegaskan jika cadangan itu dilaksanakan bermakna kita sengaja mahu mensia-siakan perjuangan mengangkat status bumiputera dan mengikis keistimewaan yang sewajarnya dipertahankan. (baca di sini...)

TPM: Adakah kerana konsep 1Malaysia maka semakin banyak perkara mahu ditolak-ansurkan. Hak dan keistimewaan bangsa 'Malay' yang kekal pada nama negara Malaysia itu mahu digugatkan lagi? Dari nama Persekutuan Tanah Melayu @ Malaya kini Malaysia; akankah dinafikan pula identiti bangsa, kaum dan agama? Siapa yang akan beruntung dan siapa pula yang akan rugi? Apa perlu sangatkah dipecat-tanggal identiti itu hingga manusia rakyat Malaysia menjadi bagai kueh satu acuan, padahal semua negara lain masih/ tetap menghormati bangsa dan kaum masing-masing. Cadangan itu akan merugikan kita jua akhirnya jika benar dilaksanakan.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda