Kita tabik hormat kepada Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor merangkap Pengerusi JK Tetap Hal Ehwal Agama, Adat Istiadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Neg Selangor. Datuk Hasan cukup amanah dengan tugas bertanggungjawab dengan kerja. Itulah kuasa politik bercampur kesedaran terhadap tugas dan tanggungjawab. Selaku hamba Allah yang beriman dan wakil rakyat yang punya keyakinan, Datuk berani kerana benar. Kuasa yang sedikit itu Datuk telah gunakan dengan cermat sepenuhnya. Datuk punya alasan yang kuat. (di sini...)

Islam agama samawi yang benar ini dan agama-agama yang mementingkan kewarasan akal menolak penggunaan arak, bahan memabukkan itu. Taklifnya manusia terletak 'aqil dan baligh. Islam mengangkat tinggi manusia mu'min yang bijak dan waras. Manakala orang yang tidak waras dan/atau mabuk seseorang manusia itu setaraf haiwan atau lebih hina. Maka itu arak diharamkan dan disahkan najis.

Sangat tidak waras jika ada manusia yang mempertahankan perniagaan benda yang haram, najis dan menghilangkan sifat original kemanusaan itu demi keuntungan pendapatan. Seseorang yang minum arak diqisaskan dengan hukuman tertentu. Staf yang terlibat dengan arak semuanya berdosa. Amalan 'kabair' @ dosa besar meminum arak disebut sebagai ibu segala maksiat. Allah Taala menyebutnya sebagai amalan 'rijsun' seamalan dengan syaitan.

Wajar dan wajib kita menyokong tindakan Datuk Dr Hasan ; hingga kita perlu bermufaraqah dari pakatan dengan pendokong-pendokong minuman cap kepala anjing itu jika mereka berdegil.

Blogger United
Blogger United

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda