Patriotik vs Non-Patriotik
Posted on Monday, August 03 @ 23:30:00 PDT by AbuJihad
Artikel Oleh: anoi

Oleh Prof Hj Sabirin Ehsan

Saya sangat terkejut dengat kenyataan Tan Sri Mahyuddin Yasin dalam akhbar Utusan Malaysia pada 3hb Ogos 2009 yang menuduh Dato' Sri Anwar Ibrahim sebagai Pengkhianat! Ini bukanlah kali pertama DSAI dtuduh dan dicerca sedemikian. Tun Dr Mahathir sendiri pernah melemparkan tuduhan sebegini samada secara langsung atau tidak langsung kepada DSAI. DSAI pernah dituduh sebagai agen Amerika dan pelbagai tuduhan keji lagi.

Persolannya; adakah dengan mengambil sikap menolak ISA dan mengadakan himpunan aman menentang kekejaman, kekerasan dan ketidakadilan ISA merupakan satu perbuatan khianat kepada negara? Adakah dengan menyeru orang ramai dan memberikan kefahaman kpd orang ramai tentang bahaya dan dan kemudhratan undang2 ISA kepada rakyat menjadi satu jenayah yang setaraf dengan pengkhianat negara?

Bagaimana dengan mereka yang telah mengambil jutaan ribu ringgit komisyen pembelian pesawar terbang dan kapalselam bukan merupakan pengkhianat negara. Bagaimana pula mereka yang telah mengakibatkan kegian billion ringgit diatas kertas disebabkan spekulasi matawang bukan seorang pengkhianat negara? Bagaimana pula dengan mereka yang terlibat melakukan pembunuhan untuk berada dipuncak kuasa, bukan seorang pengkhianat?

Persoalan ini amat menekan fikiran kita? Berjuang demi hak-hak yang ada dalam sistem demokrasi terpaksa menghadapi tuduhan sebagai pengkhianat bangsa, agama dan negara. Tidakkah mereka yang telah menghapuskan bahasa melayu dalam pengajaran sains dan matematik lebih dari pengkhianat? Tidakkah mereka yang menolah hukum hudud dan memperlekehkan hukum Allah merupakan pengkhianat kepada agamanya?

Rakyat perlukan jawapannya!!!"~~TKOnline.

TPM: Geger riuh sebelum ini pihak Umno apabila TGNA mengatakan "Pergi jahanam dengan Umno". Mereka terkejut parah dengan kenyataan Tok Guru itu. TGNA sebenarnya membalas putar-belit @ otak payah faham Muhyiddin ketika mengulas berita TGNA bersalam dengan Tok Pa dalam satu majlis perasmian bersama di Kota Bharu yang sama-sama kena hadiri.

Muhyiddin mengatakan pihaknya akan membincangkan 'kerjasama' dan 'nak berbaiknya Nik Aziz /Pas dengan Umno' pada mesyuarat MT Umno yang akan diadakan hujung bulan Julai lalu...(dah lepas). TGNA sambil menafikan motif berbaik dan berkerjasama dengan Umno, lalu mencetus ayat 'pergi jahanam dengan Umno' kesan emosi beliau terhadap putar-belit Tok Pa, Muhyiddin dan kekuncunya media mass arus perdana.

Terbaru, Muhyiddin pula bercelupar menuduh DS Anwar Ibrahim Penasihat Umum PKR merangkap Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia (yang banyak kali menjadi Orang Kena Tuduh @ OKT sejak dulu-dulu) sebagai 'Pengkhianat' berikutan perhimpunan membantah ISA sabtu lepas. DSAI telah meminta Muhyiddin menarik balik kenyataannya itu secara terbuka atau akan berdepan dengan saman RM100juta, namun TPM itu berkata dia tidak akan memohon maaf!

Nampaknya Timbalan Perdana Menteri Tan Seri Muhyiddin Yasin merangkap Timbalan Presiden Umno ini juga menempah jawatan 'OKT' sebagai tambahan terhadap tuduhan-tuduhan yang pernah diterimanya semasa menjadi MB Johor dahulu.

Ya, bagaimana pula dengan pengkhianat-pengkhianat yang sudah terbukti dan sahih menyalah-gunakan diri sendiri dan memakan jutaan ringgit semasa berkuasa. Mereka sebenarnya pengkhianat, baik kepada agama, negara, rakyat atau masa depan generasi? Mereka masih banyak yang bebas dan berlegar dalam negara 1Malaysia sebagaimana wabak selsema babi @ Influenza A H1N1.


0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda