Alhamdulillah. Kita berada di awal Muharram tahun 1430H. Moga kita diampuni Allah, dirahmati dan dilindungiNya seumur. Insya Allah. Fakta persoalannya:

1. Berapa ramai kalangan kita yang memahami 'hijrah' sebenar bahawa ia bukan semata satu perpindahan tubuh badan Rasulullah s.a.w.
2. Tahukah kita hijrah itu dari keadaan apa ke keadaan bagaimana.
3. Apakah sekadar mengingati dan merayakan, sedangkan generasi umat Islam masih juga tidak berubah ke tahap lebih bertaqwa dan diredhai.
4. Nabi Muhammad s.a.w diutus untuk mendidik / memuliakan akhlak manusia selaku khalifah Allah pemegang amanah memakmurkan bumi serta selaku hamba Allah yang patuh kepadaNya.
5. Mengapa Nabi Muhammad s.a.w tidak kembali tinggal di Makkah, kota kelahiran baginda. Baginda menetap di kota Madinah dan datang ke Makkah selepas itu hanya buat menunaikan fardhu haji dan kembali semula sehingga wafat di Madinah.
6. Mengapa kesemua ciri-ciri kehidupan Islam yang sempurna itu kukuh di Madinah sehingga menjadi contoh terunggul Negara Islam.
7. Mengapa kita sering memisahkan politik dengan Islam; padahal Nabi s.a.w adalah Penganjur Agama Islam merangkap pemimpin politik Negara Islam Madinah yang paling sempurna.

Tujuh fakta dan persoalan ini mengajak kita berfikir sambil mengenang susah sukar baginda Rasulullah s.a.w dan Saydina Abu Bakar As-Siddiq r.a di perjalanan menuju kota 'bercahaya/hidayah' dari kota 'bermasyarakat syirik /jahiliyah' ketika itu. Sejak peristiwa hijrah dalam tahun 622M itu bermulalah tahun 1 Hijriah dan kedua kota tersebut menjadi kota suci 'haramaian' bagi umat Islam hingga kini dan selamanya.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda