Kawasan Parlimen P36 Kuala Terengganu akan jadi medan tempur ceramah parti politik seperti medan jual ubat tepi jalan.Masing-masing penceramah akan menyampaikan suara, isi dan berbagai gaya penyampaian bagi memperkatakan kelebihan, menarik minat dan sokongan para pendengar. Berbagai penawar, ubatan dan cara rawatan dilaungkan bagi meyakinkan audien mereka.

Begitulah kini penceramah politik akan bertegang minda dan suara mengajak para pengundi supaya memberi undi memenangkan calon-calon mereka. Pastinya pihak BN/UMNO akan lebih bersungguh untuk mempertahankan kerusi parlimen miliknya itu sebelum ini. Malu dan gerah besar jika calonnya YB Senator Datuk Wan Farid Timbalan Menteri Dalam Negeri itu tersungkur masuk parit. Lagipun fenomena dalaman BN dan dalam 'cawan 'UMNO masih 'ribut ' hingga pertengahan Mac tahun depan maka ditakuti sangat-sangat akan berlaku terlebih dahulu peralihan kuasa Januari 2009M di P36 Kuala Terengganu kepada pihak lain.

Selain kemenangan ini akan menjadi hadiah tahun baru hijrah kepada presidennya TG Dato' Seri Hj Abdul Hadi Awang selaku orang Terengganu, pihak Parti Islam Se Malaysia (PAS) juga akan menggandakan usaha untuk mendapat kedudukan pada kerusi P36 Kuala Taerengganu itu atas tiga faktor utama:

1. Pas/ pihak pembangkang pernah memiliki kerusi parlimen P36 ini.
2. PAS sudahpun memenangi 3 dari 4 keusi DUN kawasan ini dalam PRU12.
3. Naib Presiden PAS, Hj. Mohamad Sabu kalah tipis kepada almarhum YB dari BN di PRU12 dulu.
Tentu PAS amat mengharap pas/lulus/menang dan memajoritikan undi berpihak kepadanya.

Calon2 lain sama ada dari AKIM,Bebas Nek Maimun atau Bebas pedagang sekerap getah dari Rantau Panjang Kelantan hanya gelenyar, kacau daun, cari glamer, berudang sebalik batu atau cari 'duit lebih' saja.Namun mestinya PRKecil P36 adalah pembuka pentas bagi drama 'ribut awal tahun' bagi panggung politik Malaysia 2009M. Akan tibakah anak tsunami menggegar pelabuhan dan pantai BN/UMNO yang masih belum kebah dari tsunami PRU12 mac lalu? Ataukah akan bercahaya terang kembali 'bulan' di Pantai Batu Buruk?

Para pengundi di sana nanti akan dibodek, akan disogok/digosok, akan dipujuk-puji, dirapati malah akan dicari walau di rumah-rumah usang segenap lorong bandar atau luar bandar itu. Sumbangan material, pitis dan rawatan akan disalurkan ke segenap bucu @ ruang. Tidak mustahil pak-pak menteri, orang-orang besar, para pemimpin, para penceramah upahan akan bergeliwa' turun padang bersama rakyat tempatan. Suasana hangat akan jadi seperti akan menyambut hari raya, patutlah kita panggil ianya pilihanraya!

Akan kelihatan juga para wartawan, peminat-peminat dan para pemerhati politik amatur /profesional akan juga memberi tumpuan hebat sambil menonton, menganalisis dan mencongak fenomena iklim di Kuala terengganu mutakhir ini. Harapan kita tidak akan ada pihak yang menjadi ' Para Samseng Kampung Dusun' yang akan merosakkan 'tayar' PRK P36 ini.

Di kawasan ini tiada pihak barangkali menjanjikan pembangunan kerana P36 adalah kawasan bandar Bandaraya Kuala Terengganu 'Islam Hadhari Terengganu Bestari' yang sediakala kaya dan membangun. Isu-isu yang akan digodeh mungkin sedikit berbeza. Setakat ini, isu hudud, isu perpaduan dan isu pembahagian wang royalti beratus-ratus juta yang akan dileburkan kepada rakyat negeri serta orang-orang Kuala Terengganu mula didendangkan oleh pihak media tentunya milik BN/UMNO.

Sudah tentu pihak yang kaya pitis akan mencanang projek mega-maggienya sambil mencerna keburukan ke atas parti lawan. Manakala pihak memperjuangkan Islam akan mewar-warkan konsep kebajikannya sambil menjanjikan kebaikan Islam, keadilan dan agenda membenteras kebejatan pimpinan/pemerintahan kerajaan pusat sekarang.

Pihak Akim dan calon-calon bebas jangan susah hati, anda buatlah menurut kebebasan yang anda fahami.BN/UMNO tidak, Pas pun bukan. Oleh itu siapa kawan anda dan siapa musuh anda kita tidak tahu! Kena langkah baik, kehidupan anda akan berubah jadi kaya mendadak selepas PRKecil P36 ini.Siapa tahu? Sekurang-kurangnya kaya glamer! Orang-orang akan sebut anda sebagai 'mantan bakal YB'.

Orang-orang lain di luar kotak PRK Kuala Terengganu tunggu dan lihat. Anda buatlah spekulasi dan ramalan sendiri asalkan logik dan berpatutan. Tidak salah begitu asalkan jangan menyebarkan fitnah. Semua orang tahu bahawa fitnah itu lebih dahsyat dari pembunuhan. Jangan juga mudah percaya dengan fitnah. Tepuklah dada tanya iman dan kewarasan. 'Cctv' dari langit sentiasa fokus ke arah siapa saja di muka bumi ini. Berwaspada dan ingatlah Allah seumur!

December 26, 2008 8:32 PM

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda