bunyi tone SMS jam 7.45 malam masuk ke telefon genggamku. aku lengahkan sedikit masa untuk membacanya demi menghabiskan sedikit lagi wirid selepas solat maghrib. kemudian telefon rumah berbunyi. diangkat oleh isteriku terdengar beliau bercakap agak cemas. dia menyatakan dik norina beritahu ayah kami sedang ketenatan, tidak mahu berkata-kata dan nafasnya tidak seperti biasa. segera kuambil HPku, benar ada pesanan ringkas mencatat ' ayah nampak sangat letih". ringkas tapi segera kufahami maksudnya.
kami sekeluarga bergegas ke rumah ayah. kulihat ayah terbaring lemah. lantas kuucap salam dan memberitahu akan kedatangan kami. ayah membuka mata. sempit saja, namun aku tahu dia sedar dan menjawab akan sapaanku. amat perlahan. ku bisik kependengarannya agar jangan lupa Allah. dia mengangguk sekali dua. terusku talqinkan 'laa ilahaillallah'. lidah beliau bergerak-gerak tanda mengikut sebutanku. syukur. kemudian kami dengar dia mengucap 'ya Allah' beberapa kali. dengar tak dengar mulutnya semacam menyebut kalimah jalalah itu.
kumohon untuk membaca al-quran daripadanya. dia mengangguk bersetuju. aku, dah, siti, ahmad, adli, hilmi dan adik na membaca bersama surah yaasin. ayah kelihatan semacam mengikuti bacaan kami. mulutnya bergerak-gerak. alhamdulillah.
mak long rafeah, kak dah dan abang him, azimah dan asri juga tiba menziarah ayah. shukri suami dik norina bergegas ke klinik dr azhar kubang kerian untuk mohon datang segera merawat ayah. adikku mohd dani di KL pesan agar berbuat demikian. sepulangannya, shukri memberitahu dr azhar akan datang esok. tak apalah, kami terus mengharapkan kebaikan buat ayah. insya Allah. selepas itu ma memberi ayah minum dan sedikit telur separuh masak. mujur nampaknya ayah dapat menelan makanan itu walau sedikit.
kami sekeluarga pulang ke rumah jam 11.00 lebih bila melihat keadaan ayah yang agak reda dan lebih baik dari tadi. ayah dapat tenang dan tidur. kami pulang membawa harapan dan doa agar ayah dikurniakan kebaikan apa jua oleh Allah menurut iradat dan qudratNya jua. moga ayah kami diampuni dan dirahmati Allah sentiasa.

1 Response so far.

  1. masa balik baru-baru ni, tak dapat attend ayah sangat sbb kenduri kahwin dan tak nak ganggu dia yang nampak tengah tidur. tapi dia komplen orang tak hiraukan dia. rasa bersalah pulak.

    weekend ni nak take flight balik kb. ilalliqa'.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda