Sudah pasti akibat marah, dendam dan benci maka 4 replika babi kertas dibakar di Masjid Tanah, Melaka sebagai memprotes kerja pihak tidak bertanggungjawab yang menggantung kepala babi di depan kain rentang Majlis Permuafakan Ummah (Pewaris).


Pewaris mengadakan majlis membakar replika babi itu direstui dan diketuai oleh SU Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Maamor Osman. Kira-kira 800 orang menyertai majlis 'tunjuk perasaan' itu.


Mereka juga mengugut jika isu itu tidak diselesaikan, mereka akan membawa satu replika babi ke perhimpunan Umno Mac depan; dan mahukan pimpinan PKR dan PAS berusaha menghapuskan ternakan babi di kawasan tersebut Mereka telah memberi taklimat kepada penduduk di situ tentang isu berkenaan serta menyerahkan nota kepada Ketua Umno bahagian Masjid Tanah meminta kerajaan menutup ladang-ladang babi itu.


Rabu lalu, penduduk di situ menemui bangkai kepala babi hutan digantung pada kain rentang berhampiran bulatan Tanjung Bidara-Kuala Sungai Baru, Alor Gajah. Penggantungan kepala babi itu merupakan insiden ketiga.


Pada 18 Oktober lalu, peniaga dan pengunjung menemui bangkai kepala babi di tepian Pantai Pengkalan Balak. Pada 13 November pula, kepala babi didapati tergantung pada pintu pagar rumah seorang AJK Umno bahagian Masjid Tanah.


Berikutan itu, Ketua Menteri pula telah menyerahkan isu panas itu kepada seorang Exconya dari MCA agar menyesaikannya dengan baik. Kita tuggu dan lihat keberkesanannya.


Persoalannya mengapa ketiga-tiga insiden itu berlaku di Melaka sahaja? Siapa pihak pelampau yang melakukan kerja yang sensitif itu? Adakah pihak tersebut marahkan orang-orang Islam di Masjid Tanah, ingin menguji UMNO di kawasan itu atau mahu menguji KM Melaka Dato' Seri Mohd Ali Rustam?


Beberapa tahun lalu, isu ladang khinzir di Bukit Pelanduk, Selangor geger sehingga jenama 'khinzir' disebut semula nama asal sebutan bahasa Melayunya 'babi'. Bertambah geger bila kerajaan PR Selangor dan kerajaan negeri Kedah mahu membuka ladang hewan tersebut secara sistematik / terkawal.


Isu ini hangat dipolitikkan oleh pihak UMNO. Namun belum reda hal yang berlaku di Selangor dan Kedah, alih-alih isu kepala babi muncul di Melaka, negeri tadbiran bakal calon Timbalan Presiden UMNO itu. Kenapa ya?

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda