kadang-kadang terfikir: jikalah kita sedang keuzuran atau menanggung sakit, terbaring lama tanpa anak cucu sudi jenguk menziarah; adakah silap kita sendiri dulu-dulunya kita juga tidak menziarahi datuk atau nenek kita yang sedang terbaring uzur? adakah kita biasa atau pernah menziarahi orang sakit baik saudara mara, jiran maupun sahabat handai?

adakah kita lebih mementingkan kerja-kerja mencari rezeki, patuh akan tanggungjawab pejabat atau sayangkan hari-hari cuti daripada menuruti kewajipan / sunnah menziarah orang sakit. apatah lagi orang yang terlantar itu ayah bonda / datuk nenek sendiri? berbaloikah pendapatan banyak yang kita perolehi dan berasa bahagia sedangkan kita tidak @ gagal melaksanakan tuntutan wajib atau sunnah melunaskan tanggungjawab syariat dan sosial Islam?

kita tahu fadhilat melawat saudara-saudara kita yang meninggal dunia atau terlantar sakit namun kita lupa mengamalkannya. baginda Rasulullah yang kita imani kerap menggesa umat agar melaksanakan tanggungjawab sosial ini. hablumminallah wa hablumminannaas. baginda junjungan s.a.w meminta kita mendoakan kebaikan untuk saudara kita itu malah menyuruh kita mengiringi jenazahnya ke kuburan bila berlaku kematian. adakah persoalan-persoalan sebegini sering mengetuk kotak fikiran kita?

wajar kita tahu bahawa selain rawatan dari doktor dan ubatan, kunjungan dari pelawat juga adalah penawar baik buat pesakit, apatah jika pelawat membawa muka manis, sapaan mesra dan doa syifa'nya untuk membantu agar pesakit punya semangat hayat yang kuat serta segera sembuh.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda