Kalau tidak silap saya pernah terjadi di negeri Johor beberapa tahun yang lampau, seorang hakim di Mahkamah Syariahnya menyatakan hukum ke atas seorang penzina: " Menurut hukum Islam, denda kerana dosa besar yang kamu lakukan itu adalah rotan 100 kali; maka mahkamah dengan ini menjatuhkan hukuman 100 kali sebatan itu; namun kerana negara ini tidak menjalankan hukuman demikian, kamu bernasib baik sebab dikenakan dendaan sebayak RM..... atau penjara selama........."

Pesalah kemudiannya menangis bersungguh mahukan agar dihukum menurut hukuman Islam 'Hudud' tersebut. Namun pihak mahkamah tidak melayan permohonannya. Kita tidak tahu apakah kesudahannya dan 'hukum' terhadap hakim itu pula yang tidak menurut hukuman sewajibnya.

Dua hari lepas, kita digemparkan kisah seorang model wanita Kartika Sari Dewi Sukarnor 32, dijatuhkan hukuman denda RM5000 dan sebat 6 kali oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan kerana didapati minum arak di sebuah hotel di Cherating jam 11.40 malam 11 julai 2008. Wanita tersebut mengaku bersalah 'insaf' dan mahukan sebatan dijalankan segera kerana rasa bersalah kepada diri dan keluarga.

Seperti biasa, masyarakat Malaysia yang mengamalkan 'Islam Hadhari' terkejut lalu tercetus kontroversi lagi selepas isu-isu senaman yoga, pengkid dan pemasangan lilin. Mantan calon BN kawasan Parlimen Lembah Pantai merangkap Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat DS Shahrizat Abd Jalil dan Ahli Parlimen Titiwangsa Dr Lo'lo' Hj Ghazali ( di sini...) masing-masing terkejut dengan hukuman itu. Manakala Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria dan Presiden Pertubuhan Wanita Muslim Antarabangsa Dr Robiah Kulop Hamzah telah menyokong hukuman itu dijalankan.

Bagi Mufti Negeri Pahang Datuk Abd Rahman Osman, " Tindakan model berkenaan yang terang-terangan mengakui kesalahannya dan sedia menerima hukuman sebat wajar dipuji kerana menunjukkan dia sudah dapat pengajaran daripada kesilapan yang pernah dilakukan." Katanya, " Hal ini diharap dapat dijadikan iktibar kepada pihak lain supaya tidak memandang remeh hukum hakam agama dan memberi peringan supaya tidak mengulangi perbuatan yang melanggar syariah".

TPM: Masyarakat dan negaraku diuji lagi.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda