See full size image




Dr Maza: Jika PAS Sudi Mendengar

Sedikit Jawapan Kita


" Oleh kerana nama Islam disebut dalam nama Pas, maka parti itu hendaklah menghentikan sikap suka mencerca dan memaki hamun orang lain yang berbeza pendapat dengan mereka"-Dr MAZA


Memandangkan Islam membezakan akidah, syariat, muamalat dan akhlaknya dengan agama/cara hidup lain maka sudah tentu banyak kontrasnya. Di Malaysia, jemaah Islam Pas kena berdepan dengan pelbagai karenah kekufuran, kemunafikan, kemmunkaran dan kefasikan. Sejak alim ulama terdahulu hingga ulama kini mereka mahu membetulkan fenomena demikian di kalangan massa Melayu-Islam. Namun usia lama alim ulama berusaha memperbaikinya, fenomena itu tidak berkesan malah semakin bertambah bera dan mencabar.


Jemaah (bah Inggerisnya 'party') Islam SeMalaysia (PAS) ini menghadapi berbagai rintangan, tekanan dan halangan sebagaimana juga jemaah-jemaah Islam di negara lain di seluruh dunia. Mereka pernah menegur bilhikmah, mau'izah hasanah dan mujadalah setakat kemampuan mereka. Pahit maung perjuangan menegakka kebenaran sudah dijalankan. Menerima hukuman Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ke Kamunting, Taiping sudah, korban pembunuhan juga ada, aneka penginayaan dihadapi bila menantang parti/kumpalan yang tidak menjalankan syariat Islam dengan betul.


Jenayah, maksiat makin bertambah malah gejala murtad juga terjadi. golongan berwajib dan para penyokongnya tidak menangani dengan serius. malah akidah Islam, syariat Islam, dosa-pahala, halal-haram dipermain-mainkan. amr bilma'ruf tidak berjalan betul, nahi 'anilmunkar tidak berkesan malah ada golongan yang menggalakkan kemunkaran!.


' Bila kita melihat atau temui kemunkaran..cegahilah dengan kuasa, dengan mulut dan dengan hati...kuasa tak ada, cakap dengan mulut..menegur malah dibolehkan menghina dan mencerca para pelaku yang tegar, degil dan keras kepala. Adalah wajar sebagimana al-Quran dan hadith melaknat golongan kuffar, munafik dan fasik lebih dari binatang (padahal hewan tidak menentang syariat Allah)... penghinaan bertempat!.


Dr Maza menyebut " parti itu hendaklah menghentikan sifat suka mencerca dan memaki hamun" …..kalimat suka mencerca.bererti hobi, gemar…Jangan kata lagu tu..tak baik. Pemimpin dan penyokong-penyokong parti PAS bukan saja-saja gemar berbuat demikian Ada kalangan yang mengatakan Nabi s.a.w tidak pernah mencerca dan memaki hamun. Benar. Tapi jangan lupa Rasulullah s.a.w ada melaknat pelaku-pelaku dosa besar spt pendusta, penzina, perosak hubungan kejiranan, pengadu-domba apatah lagi orang-orang yang mengerjakan maksiat dan tidak mengerjakan perintah Allah.


Kalau sudah layak..jika mereka memang sesat misalnya kenalah sebut sesat...atau ada bahasa lain? kalau jahil, jahat @ fasik, hendak guna kalimat apa lagi? sekali selsema babi, sekali Influenza A H1N1 lepas tu selsema babi pula...atau perlu ke'arab'an (lebih sopan) lalu disebut 'selsema khinzir'?


Kita rasa kalimat penghinaan dan cercaan itu perlu sekali-sekali disebut buat orang yang memang hina dan degil malah menentang Allah dan Rasul; begitu juga kepada para pembela golongan maksiat, musuh-musuh Allah dan tidak mahu taat kepada Islam. Jahil yang sombong tidak mahu berubah adalah layak menerima cercaan agar mereka sedar mengapa ada orang mengatakan dirinya jahil, fasik dan sebagainya...maaf.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda