Sehari selepas Najib angkat sumpah jadi Perdana Menteri Malaysia ke 6 , mantan PM ke 4 pun serah borang menjadi ahli Umno (Baru) balik. Mahathir didapati hadir PAU minggu lepas, mengejutkan. Beliau merujuk semula parti kebangsaan itu setelah isytihar menyingkir diri sendiri 19 Mei 2008 di Alor Setar, sepuluh bulan lalu. Sebenarnya waktu itu dia terkesima dengan kemenangan Pakatan Rakyat dalam PRU12 dan sudah tentu menuduh Pak Lah adalah sebab musababnya!

Rupanya dia sangat tidak menyukai Pak lah. Dia banyak kali menjatuhkan air muka Pak Lah, menyesali dirinya memilih Pak Lah dahulu dan tetap mahukan Pak Lah berundur segera dari jawatan PM. Dia juga amat tidak sukakan Khary Jamaluddin Ketua Pemuda Umno, menantu Pak lah. KJ pula telah mengalahkan Mukhriz dalam pemilihan Ketua Pemuda semasa PAU lalu. Pak Lah berundur dari jawatan Presiden Umno, Najib menang tanpa bertanding; Mahathir belum mengetuk pintu Umno. Bila Pak Lah menyerah surat perletakan jawatan PM dua hari lepas dan Najib mengangkat sumpah jadi PM ke 6 pada 3 April 2009 semalam. Mahathir pun masuk kembali Umno Baru, parti yang dia sendiri tubuhkan hampir tiga dekad lalu.

Najib dah jadi PM, Mahathir sudah masuk Umno. Pak Lah masih ahli parlimen dan masih tetap mertua KJ Ketua Pemuda Umno Malaysia. Mungkinkah Pak Lah dan KJ akan berdiam diri? Adakah Najib akan melantik KJ menjadi salah seorang menteri kabinetnya? Akan cerah atau gelapkan masa depan KJ dalam karier politiknya setelah Najib berpenasihatkan Mahathir?

Mahathir dikatakan sudah pun menjadi penasihat sulit Najib dalam banyak kelibat. Mahathir juga dikatakan akan mula turun padang berkempen untuk Barisan Nasional dalam PRK Bukit Gantang Perak, Bukit Selambau Kedah dan Batang Ai Sarawak. Mahathir mahu menduga usia dan pengaruhnya, masihkah sekuat dulu bersilat di arena politik.

Kita tunggu beliau turun padang semula kerana 'kunun'nya dia masih diperlukan oleh Umno Bn untuk menang dengan bergaya merampas kerusi2 PRK tersebut. Namun apakah motif sebenarnya yang tersirat dengan kembalinya Mahathir ke pangkuan Umno?

5 Responses so far.

  1. macam mana kedudukan mazhab islam hadari? mahathir anti-hadari tapi najib pak turut aje?

  2. Parti PKR mesti ada identiti
    Parti PKR mempunyai potensi yang besar untuk menjadi pesaing kuat dan menonjol kepada UMNO dan BN. Kalau dalam BN, parti UMNO menjadi tonggak kepada BN maka parti PKR boleh menjadi parti tonggak dalam PR.
    Malah dari segi beberapa sudut parti PKR mempunyai banyak kelebihan berbanding parti UMNO. Antaranya, parti PKR adalah parti yang membuka pintu keahliannya kepada semua rakyat tanpa mengira kaum dan agama.
    Sudah kelihatan, trend akan datang ini rakyat Negara kita tidak mahukan pemimpin-pemimpin Negara yang hanya melihat kepada permasalahan kaum mereka sahaja, sebaliknya mereka lebih senang kepada pemimpin yang melihat permasalahan rakyat Malaysia secara keseluruhan, bukan mengikut kaum.
    Tidak hairanlah kalau DS Najib dalam ucapan sulungnya sebagai PM telah menganjurkan idea satu Malaysia. Tetapi ini tentulah sukar untuk dilakukan kerana beliau sendiri pun berada dalam parti yang berasaskan perjuangan kaum.
    Oleh itu parti politik seperti parti PKR rasanya adalah lebih cucuk untuk membawa idea satu Malaysia ini kerana parti ini adalah parti yang memperjuangkan kehendak rakyat dan bukan berasaskan perjuangan kaum.
    Apa yang perlu diusahakan oleh parti PKR sekarang ialah parti ini harus memperteguhkan jati diri dan identitinya.
    Parti PKR tidak harus dilihat sebagai parti serpihan UMNO walaupun tidak dapat dinafikan ramai ahli-ahlinya terdiri dari bekas ahli UMNO.
    Parti PKR mesti mengamalkan dan mendokong nilai-nilai universal yang baik dan mulia supaya dapat meyakinkan orang ramai tanpa mengira kaum dan agama, untuk memberii sokongan kepadanya.
    Nilai-nilai yang mulia yang utama yang wajib ada itu adalah seperti telus, bebas, adil, demokratik, meritokrasi, berpendirian, tidak rasuah, amanah, jujur , ikhlas dan perihatin.
    Nilai-nilai lain yang perlu juga dipertimbangkan ialah seperti sifat sederhana, menghormati dan memahami sensitivity kaum dan agama, tidak bersifat melampau dan setiap permasalahan kaum dan agama hendaklah diselesaikan secara hikmah dan berdiplomasi.
    Setiap kali melakukan pemilihan pemimpin, pilihan hendak diberikan kepada pemimpin yang boleh membawa dan memperjuangkan aspirasi dan nilai-nilai yang disebutkan di atas.
    Berbanding parti PAS dan DAP yang selalu dilihat serong sebagai parti pelampau agama dan kaum, parti PKR telah menyediakan platform yang sangat baik dan sesuai untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama.
    Apa pun terpulanglah kepada ahli-ahli PKR dan pemimpin mereka untuk mencorakkan parti itu. Kalau buruk perangai mereka maka buruklah nama parti mereka. Walaubagaimana indah slogan dan moto sesuatu parti itu, akhirnya sikap ahli dan pemimpin parti itulah yang sebenarnya yang akan mencerminkan identiti sesuatu parti politik itu.

  3. the crooked bridge comes to mind.

  4. so, you are a melakaman? how does it feel to have a corrupted ketua menteri & murder suspect PM?

  5. lagu mana nak order buku puisi tuan?

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda