Bermula jam 3.00 petang hari ini, Perdana Menteri DS Najib Tun Razak dengan panjang lebar menjelaskan harapan beliau terhadap barisan kabinet yang bakal menjalankan tugas untuk rakyat dan negara. Beliau membaca senarai nama penjawat2 menteri dan timbalannya di samping kementerian mereka. Selain daripada mereka yang digugurkan, ada menteri2 yang bertukar portfolio dan ada pula yang baru dilantik...seperti ternyata di sini.

Sebahagian yang terlantik adalah mereka yang berjaya dalam pemilihan pada Persidangan Agong Umno tempohari. Sebahagian lagi ialah mereka yang kalah dalam PRU12 seperti DS Koh Tsu Koon (Presiden Parti Gerakan), DS Sharizat Jalil (Ketua Wanita Umno yang baru), Datuk Awang Adek Husein (menang MT) dan ada juga yang kalah dalam pemilihan PAU seperti Datuk Mukhriz Mahathir (tewas pemilihan Ketua Pemuda Umno). Sudah tentu mereka itu akan dilantik senator terlebih dahulu sebelum mengangkat sumpah selaku menteri.

Semua ketua sayap kepimpinan Umno yang terpilih pada PAU baru2 ini telah dilantik menyertai kabinet baru kecuali Khairy Jamaluddin Ketua Pemuda Umno. Ketua Wanita DS Shahrizat Jalil dilantik sebagai Menteri Wanita, Keluarga dan Masyarakat manakala Ketua Puteri Umno, Datuk Rosnah Rashid Shilin dilantik Timbalan Menteri Kesihatan malah Naib Ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim pula dilantik selaku Timbalan Menteri Belia dan Sukan.

Persoalan timbul: Mengapa nama Khairy Jamaluddin dicicirkan tetapi nama Datuk Mukhriz yang gagal dalam perebutan jawatan Ketua Pemuda terpilih selaku Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri? Mungkinkah kerana KJ dihukum 'amaran' oleh Lembaga Disiplin Umno sebelum PAU baru2 ini? Atau adakah 'tangan dalang' yang memainkan peranan penting di belakang kelir wayang perlantikan jemaah menteri kali ini?

Kita tunggu apa pula reaksi KJ sendiri serta pengikut2nya (termasuk anti-mahathirisme) dan reaksi dari penganalisis2 politik profesional /amatur kita. Kita tuggu dan lihat nanti, akan berkurang atau akan selesaikah kemelut politik, ekonomi dan sosial yang memugar negara?

Semoga kita dapat pula menilai sejauh mana pula harapan Perdana Menteri baru kita itu akan terlaksana memacu Malaysia ke arah yang lebih makmur.

1 Response so far.

  1. Salam ziarah.

    Pengambilan Baru Peserta Program Who Wants To Be A MillionaireBlogger.Net™ "Click Here"

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda