Para pengundi pos dari Kem Port (Pelabohan) Dickson Negeri 9 telah menunaikan tanggungjawabnya semalam, tiga hari sebelum para pengundi awam bagi N31 DUN Bagan Pinang.

Para pengundi awam akan memangkah sama ada 'dacing' atau 'bulan' pada 11 Oktober 2009 bersamaan 22 Syawal 1430 sempena cuti hari minggu 'ahad'. SPR memilih ahad untuk PRK kali ini. Murah hati SPR ini sudah tentu menyebabkan ada para pengundi negeri-negeri PR yang pernah terlibat dengan PRK lalu....berasa iri dan 'berasa lain macam' terhadap SPR. Bersabarlah. Bukan senang hendak memuaskan hati semua orang!

Dalam PRK-PRK yang lalu (pasca-PRU12) di semenanjung, BN kalah 0-7. (satu menang 'moral' di Manek Urai!). Apa akan jadi agaknya jika SPR berikan 'hari bekerja' menjadi hari mengundi di Bagan Pinang? Ada orang kata selain media massa perdana, surat kabar dan letronik, tenaga / suara/ jentera kerajaan pusat semuanya termasuk orang-orang keselamatan telah bertukar menjadi 'jentera gabungan' Umno-BN untuk berkhidmat kepada 'parti dacing' yang bertanding di Bagan Pinang; kata orang tidak terkecuali SPR juga ikut 'bias'. Wallahu a'lam bissawab...anda punya persoalan, sukar dijawab.

Perdana Menteri merangkap Presiden Umno bersuara dari jauh: 'memperolehi kemenangan adalah lebih penting bagi BN dalam PRK Dun Bagan Pinang daripada saiz majoriti kemenangan'. Ini memberi makna 'walau apa cara sekalipun BN mesti menang! (baca sini...)

Peristiwa Ketua Putera UMNO Datuk Abd Azeez Abd Rahim 'dibaham oleh 1-9 orang penyokong PAS yang lengkap 'berpakaian PAS' pada hari penamaan calon minggu lepas, barangkali antara kisah 'provokasi' pihak tertentu untuk menjadikan isu panas. Ada pihak menawar RM1000-RM6500 kepada sesiapa yang dapat menunjukkan foto kemalangan yang menimpa bos putera itu.

Ada orang terus menganugerahkan di maya: Datuk Azeez adalah pelakon lelaki terbaik 'of the year'. Tah apa-apa... Mutakhir berlaku pulak serangan dan serbuan penetak-penetak (dikatakan) dari pihak pemuda UMNO ke atas penyokong-penyokong PAS di area / markas parti itu. Kecoh lagi. Lebih dasat dari balakon yang menimpa Azeez, tapi mangsanya sama-sama ke hospital dan ke balai polis. Berbezanya cuma kisah serangan berdarah ke kemah PAS kurang mendapat publisiti berbanding derita yang ditanggung bos putera UMNO itu. Isu ' Azeez and the lebam hingga muntah-muntah' lebih tersohor dan disorot oleh pelbagai media utama. Nasib hang lah zeez..... putera manja negara.

Terbaca satu komen kat blog 'Tinta Merah' MSO, ada seorang mencatatkan:
salam.
ni lah masalahnya.
kalu kawasan miliknya yg panas dan bakal hilang; mereka akan melakukan sabotaj, provokasi dan sesuatu boleh menimbulkan geger serta kecoh. silap2 gaya akan berlaku pergaduhan besar.

bayangkan kalau ubn kalah!... tak mustahil ada org2 akan mengamuk. tenaga dah habis, wang dah banyak out tiba2 resultnya kewek atau kiok..mereka takleh terima kenyataan. apa2pun boleh berlaku. kalu masuk hiblis, org2 akan hilang agama dan akal. waspada berjuang atau berhadapan dengan manusia yg berotak di kepala lutut.


Terbaru ada pulak cerita perlakuan pihak lawan PAS telah menyerang kawasan kemah PAS (kelih sini...). Beberapa orang tercedera akibat perbuatan kasar tidak bertamadun para penyokong UBN itu. Kekasaran itu berlaku malam dan awal pagi di beberapa tempat dan beberapa cara antaranya menyekat dan mengganggu penyokong-penyokong PAS. Pihak PAS dikatakan tidak pula bertindak balas atas kejadian serangan itu. (sila baca...) Beberapa orang penyokong PAS dipukul hingga berdarah. Mereka juga telah membuat laporan polis, namun kejadian itu tidak pula diisukan di media massa. Apo nak jadi jang?



0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda