Hari ini para pengundi di kawasan N31 Bagan Pinang akan keluar mengundi.

Mereka akan memilih sama ada mantan MB Negeri Sembilan 22 tahun merangkap bekas Naib Presiden Umno Malaysia yang kecundang kerana 'politik wang' sebelum PAU 4 tahun lalu. Tan Seri Mohd Isa Samad yang telah pun menjalani hukuman gantung keahlian Umno, 'dikitar semula' menjadi calon Barisan Nasional akan dicabar oleh Pesuruhjaya Pas Negeri Sembilan Zulkifly Omar.

Dengan penuh yakin BN alias Najib dan Muhyiddin serta Umno Negeri Sembilan termasuk Isa sendiri merasakan kemenangan pada PRK N31 ini akan berpihak kepada mereka. Ini kawasan tradisi BN-Isa, kawasan makan minum bekas MB itu sejak kecil. Tinggi memuncak harapan kemenangan itu hinggakan kekuncu Umno Negeri Sembilan itu berdemonstrasi tidak mahukan calon lain. Mantan PM Tun Mahathir telah meluahkan pendapatnya: kalaulah dia TS Isa, dia akan bagitahu pihak atasan BN supaya jangan calonkan dia....bimbang jadi liabiliti?

Manakala pihak Pas-Pakatan Rakyat dengan semangat tinggi juga mahu kekalkan kemenangan berganda PRK di Negeri Sembilan ini, mereka mahu menjadikan PRK ke 9 ini PR mendapat 9-1 selain kemenangan hatrik yang akan memusnahkan harapan pihak BN!

Beberapa insiden kecil berlaku telah mengocak sedikit iklim politik Malaysia. Kejadian-kejadian itu terjadi sudah tentu kerana sifat kebencian yang ketara pihak BN terhadap Pas. Ada pihak sengaja melakukan provokasi, adu-domba dan bermain api. Mereka mahu para pengundi tidak akan memangkah 'bulan purnama' Pas sebab Pas dikatakan berkasar dan bertindak ganas. Mengata dulang... sifat provokasi adalah mainan iblis yang mahukan manusia selalu berbalah untuk merebut harta dan kedudukan, bukan berebut menghampirkan diri kepada Allah.

Apa pun walau ada pihak yang mengatakan Pas / PR mampu buat kejutan, namun pengundian sedang berlangsung lagi. Ada juga yang mengatakan suasana adalah 50-50. Kita tunggu malam nanti. Apakah keputusan BN vs Pas di kawasan milik BN nih? Masing-masing mengharapkan yang positif dan menang walau dengan satu undi. BN mempertahankan maruah dan kemaluan. PR sangat mengharapkan menang satu lagi kerusi buat menduga lagi BN 1Malaysia 'rakyat didahulukan pencapaian diutamakan' Apa pun.... bagaimana bunyi ulasan-ulasan berita media massa esok 12 Oktober 2009. Antara kedapatan dan kehilangan. Kita kena sabar tunguuuu.....

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda