Presiden Obama Mahu Kunjungi Kota Negara Islam.

WASHINGTON: Presiden Barack Obama memberitahu dunia Islam bahawa Amerika Syarikat bukan musuh mereka dan berikrar untuk mengunjungi sebuah ibu kota negara Islam untuk menyampaikan mesej itu.

Obama berkata beliau pernah tinggal di Indonesia beberapa tahun ketika kecil dan lawatan beliau ke negara Islam meyakinkannya bahawa semua orang, tidak kira fahaman masing-masing, memiliki harapan dan impian yang sama. "Saya mempunyai ahli keluarga yang beragama Islam. Saya pernah hidup di negara Islam." katanya.

"Tugas saya kepada dunia Islam ialah untuk meyakinkan mereka AS bukanlah musuh...kami kadang-kala silap, kami bukannya sempurna," katanya dalam satu temubual dengan rangkaian TV satelit, Al-Arabiya.

"Tetapi jika anda melihat kepada sejarah... Amerika bukanlah kuasa kolonial dan tidak ada sebab kita tidak boleh kembalikan hubungan serta penghormatan di antara Amerika dengan dunia Islam seperti 20 atau 30 tahun lalu."

Ketika kempen pilihan raya 2008 Obama berikrar untuk meningkatkan hubungan Amerika Syarikat dengan dunia Islam dan berkata bahawa beliau akan ke satu forum Islam utama di luar negara untuk menghantar mesej. "Kita akan merealisasikan komitmen agar saya berucap kepada dunia Islam dari satu ibu negara Islam," kata Obama dalam satu temubual. Beliau bagaimanapun tidak memberikan masa atau tempat bagi lawatannya itu ke sebuah ibu kota Islam.

Sementara itu, wakil khas AS ke Asia Barat, George Mitchell memulakan misinya mengunjungi Kaherah semalam selepas mendapat arahan daripada Obama supaya berusaha keras untuk mencapai perkembangan dalam rundingan damai di antara negara Arab dan Israel. Obama juga memberitahu Al-Arabiya, beliau tidak mahu berpura-pura bahawa kemajuan di Asia Barat boleh dicapai dengan pantas. � AF -Sumber Berita Harian.

TPM: George W Bush meninggalkan kerusi presiden AS dan Rumah Putih dengan imej seorang pengkhinat kemanusiaan, perusuh yang lahap darah, pemusnah keamanan, penjerut kebebasan dan juru laga ke arah peperangan yang punya sifat dendam yang tidak masuk akal. Dia adalah antogonis nombor satu menyumbang kejahatannya menerusi keganasan Zionis. 'Padan muka' Bush yang diterjah hina oleh kasut Muntazer Al-Zaidi ketika saat kunjungan terakhir selaku presiden AS ke Baghdad. Walaupun lontaran sepasang kasut itu tidak menepati 'jamrah' muka Bush, namun dunia tahu Bush dikencing malu di negara Saddam Husein itu.

Barrack Husein Obama menduduki kerusi 'cemar' presiden AS tinggalan Bush dengan sedikit harapan tersurat mahu mengubah dasar-dasar 'hewan' Bush. Sikapnya mahukan semua tentera AS balik membawa arang di muka akan dijalankan. Beliau telah pun menangani baik tahanan di neraka bikinan AS di Teluk Guantanamo. Pusat tahanan itu akan ditutup.

Obama juga berhasrat memperbaiki imej buruk AS di mata dunia Islam. Beliau akan memberitahu dan perbaharui ikrarnya itu melalui kunjungan ke sebuah kota negara Islam nanti.

Adakah langkah Obama itu menandakan satu halatuju kepada perdamaian dunia atau sekurang-kurangnya menyejukkan iklim dan suasana hangat Islamofobia oleh Barat? Adakah langkah seterusnya Mr President dari kulit hitam pertama AS itu dapat memutihkan kegelapan papan catur politik dunia kini, sedangkan regim rasis Israel telah memulakan semula tubi-tubi serangan ke atas Bumi Gaza seolah-olah 'bunga api' menyambut dan mentahniahkan Obama menjawat Presiden ke 44 Amerika Syarikat?

Tiga minggu serangan khianat regim Yahudi Israel itu mengorbankan hampir 1500 nyawa, mencedera parah beribu-ribu jiwa, mengancam jiwa penduduk Gaza dengan bahan kimia munisi fosforus putih serta menjahanam bangunan rumah, hospital, masjid, sekolah dan lain-lain pra-sarana. Tiga minggu serangan regim Israel itu adalah jenayah perangnya ke atas Gaza yang menyalahi undang-undang antarabangsa.

Semoga Barrack Husein Obama, penguasa baru Rumah Putih itu boleh dan berdaya 'tidak menambahkan lagi sakit hati dunia Islam' kepada Amerika Syarikat.




0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda