Dua tiga hari lepas saya menerima SMS dari seorang kawan, catatan beliau seperti berikut:

Tadi saya jumpa seorang bukan Islam. Dia nak jual sekeping syiling yang ada gambar kaabah dan ayat Yasin dengan harga RM120/=, kebetulan saya tiada wang sejumlah itu..

Saya yang mengagak beliau hendak mengetahui khasiat syiling tersebut dari segi perubatan atau kelebihan lain lantas menjawab bahawa tiada khasiat apa-apa benda itu. Jangan mudah percaya, sebab ianya boleh menjerumuskan kita kepada tahyul dan khurafat. Orang itu hanya mahu wang RM120/= sahaja. Nanti menyesal jika membelinya. Rugi saja-saja.

Beliau kemudian membalas:
Memang saya tahu khurafat / tahyul tapi rasa tak sedap (hati-p) duit tu ada pada orang cina...dia kata nak letak depan tokong dia.

Saya menjawab pula dengan pesanan ringkas:
Salam. Lupakan dari ingatan saudara. Tiada apa-apa yang jadi persoalan. Cuma cubaan nak usik minda. Jangan tergugat. Tak berdosa kita walaupun katanya nak diletak di tokong. Lebih baik disedekahkan wang itu kepada yang lebih memerlukan seperti murd kita yang daif di sekolah.

Saya sengaja mencatat kembali hal tersebut di sini agar menjadi renungan. Bahawa banyak perkara menduga hidup kita seharian. Menduga fizikal kita dengan penyakit / kemalangan. Menduga mental kita dengan persoalan2 rumahtangga, keluarga, perasaan, harta benda dsb.
Menduga iman kita sama ada dari segi akidah, keyakinan, kemantapan kepercayaan dan lain-lain yang berkaitan dengan perkara ghaibiyyat. Tentang akhirat dan hal ehwalnya, sebagai contoh. Atau tentang syariat dan muamalat.

Ikut tercabar minda kita ialah suasana alam persekitaran kita , sesama manusia lain baik sesama Islam atau bukan Islam. Ianya berkisar di dalam rungkup/ruang lingkup sosial, politik dan ekonomi hidup sementara ini.

Kita akan rugi selamanya, bukan saja tidak untung atau pulang modal.
Allah swt menjelaskan setelah sumpah-Nya 'Demi masa'. Mafhum firman itu: Manusia yang untung ialah Orang2 yang beriman (memahami, menghayati Rukun2 Iman dan mengamalkannya), beramal soleh (melakukan kebaikan menurut kehendak Allah dan Rasul melalui cara menatap al-Quran dan hadis atau baca buku2 agama/ mendengar pengajaran orang2 'alim yg muktabar). Maknanya mengerjakan perkara pahala di samping takut sangat dengan hal2 dosa. Itulah sifat taqwa.

Allah swt juga menyuruh kita berpesan2 memberitahu perkara benar, beristiqamah dengannya. Kebenaran hanya pada nas al-Quran dan hadis, bukan semata-mata akliah / bergantung pada pemikiran; apatah lagi pemikiran orang2 bukan Islam yang bertentangan dengan nas.

Kita juga diperintah agar berpesan2 supaya bersabar seumur (sokmo) hidup. Sabar mengerjakan perintah Allah. Sabar menanggung dugaan hidup. Sabar mempertahankan kebenaran. Sabar mengerjakan pahala, menghindari dosa. Sabar terhadap tibanya bala bencana. Berpesan2 itu tandanya ada ukhwah sesama manusia beriman. Saling prihatin dan punya tanggungjawab terhadap sesama manusia kerana Allah.

Perbuatan orang bukan Islam yang hendak meletak syiling berlukisan gambar kaabah dan coretan khat ya dan siin itu di tokongnya itu dia punya pasal. Tidak akan tergugat agama kita, malah seolah dia sendiri mengagumi benda itu; tetapi mengapa tidak menerima dan mengagumi agama Islam sendiri. Itulah jelasnya sifat kufur mereka.

Kawan saya itu juga mengutus SMS bercatatan:
Apa cara hindari fitnah dan umpat/keji orang?

Nak saya jawab melalui SMS nescaya agak panjang. Maka saya cuba catat di blog ini agar beliau dan kita dapat berkongsi pandangan.

Kerja fitnah, umpat/keji ini adalah dosa besar. Fitnah mudahnya bermakna sengaja menimbulkan angkara jahat terhadap masyarakat atau individu. Selalunyanya fitnah itu tidak berasaskan kebenaran. Umpat pula menjaja/menceritakan hal buruk seseorang individu kepada orang lain (termasuk perbuatan gossip) bertujuan menjatuhkan maruah atau orang yg diumpat itu menerima kesan/ pada buruk. Manakala perbuatan keji mengeji bermaksud menghina orang lain secara berdepan, di media2 letronik, blog atau akhbar> hubaya2 kerja sebagai wartawan!

Untuk menghindari fitnah/umpat/keji orang memang sukar selama manusia punyai sifat2 mazmumah antaranya dengki, khianat, sombong, jahil, ikut nafsu jahat (ammarah bissu') dll.
Namun kita perlu mencari jalan lagumana hendak menhidari perkara tersebut. Pada pandangan saya:
1. Kukuhkan iman terhadap Allah dan Rasul-Nya.
2. Bertawakkal kepada-Nya.
3. Suka mengerjakan amalan baik dan berkeras/ nekad mahu menjauhi dosa/ maksiat.
4. Berdoa agar diselamatkan Allah dari menjadi bahan fitnah/umpatan dan kejian orang.
5. Hindari diri kita dan k'ga kita dari amalan fitnah/umpat/keji terhadap kepada orang lain.
6. Jauhi sifat2 mazmumah spt sombong, berkepentingan diri, merasakan diri kita lebih dll.
7. Berusaha menghayati sifat2 mahmudah spt membersih hati, sabar, bertenang, ingat Allah sokmo dll.

Ya Allah ampunilah kami dan kedua ibubapa kami.
Ya Allah jauhilah kami dari sifat2 mazmumah, fitnah, umpat dan keji orang.
Letakkan di hati kami sifat2 mahmudah dan hiasinya dengan nur hidayah dan rahmat-Mu sentiasa.
Aamiin.


CELUPAR

Sewajarnya kepalamu dipanah petir
atau balasan celupar itu kau dimamah
kifarat sepanjang hayat. gigi dan bibir
adalah pagar dan sekat suara sebelum ini
berleluasa. tetapi kau ganas melampauinya

kencang angin menyaman kampung setelah
dihadang pohon-pohon, tetapi kau melepaskan
celupar di luar sedar.

Mac 1990
Racun Abadi 2001

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda