Firman Allah yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa.” (183) Surah al-Baqarah.

Di dalam Al-Quran, Allah s.w.t menyatakan bahawa dalam setahun ada dua belas bulan. Salah satu dari bulan-bulan mengikut kalendar Islam ialah bulan Ramadhan, bulan ke sembilan. Pada tahun keempat hijrah, umat Islam telah disyariatkan supaya mengerjakan ibadat berpuasa sebulan dalam bulan Ramadhan. Ibadat ini adalah termasuk di dalam Rukun Islam. Jadi, tiap-tiap orang Islam yang mukallaf wajib mengerjakan puasa.


Perkataan ‘puasa’ disebut ‘soum’ di dalam bahasa Al-Quran yang bererti menahan diri daripada makan, minum, bercampur dengan isteri dan lain-lain yang membatalkan puasa mulai terbit fajar (subuh) hingga saat tenggelam matahari (waktu maghrib). Dalam jangak masa siang tersebut, orang-orang beriman mestilah mengawasi diri mereka dari melakukan sesuatu perbuatan yang ditegahkan oleh hukum Islam.


Amalan berpuasa ini juga pernah diwajibkan oleh Allah s.w.t kepada hamba-Nya yang terdahulu. Difardhukan kepada umat nabi-nabi sebelum Nabi Muhammad s.a.w. Berpuasa juga merupakan sejenis amalan umum (universal) yang ada pada kebanyakan ajaran agama.

Dalam syariat Islam, amalan ini difardhukan bertujuan melatih manusia supaya bertaqwa, menilai diri dalam kepatuhan dan taat setianya terhadap perintah Allah di samping berpantang dengan larangan-larangan-Nya.

Demikian pula Allah akan memberikan ganjaran yang besar kepada hamba-Nya yang berpuasa sebagaimana dinyatakan di dalam sebuah hadis qudsi yang bermaksud, “ Setiap amalan Bani Adam itu adalah untuknya melainkan puasa. Ia adalah untuk-Ku dan Akulah yang membalasnya”.(riwayat Abu Hurairah). Dalam hal ini Imam al-Qurtubi dalam tafsirannya mengatakan bahawa ‘puasa sebenarnya adalah merupakan (hubungan) rahsia di antara hamba dengan Tuhannya’.

Firman Allah yang bermaksud:

“ (Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu, maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain, dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tuanya dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin, maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (dari memberi fidyah), kalau kamu mengetahui.” (184) Surah Al-Baqarah.


Puasa sebulan pada bulan Ramadhan yang diwajibkan itu mempunyai kelebihan yang besar. Namun begitu bagi sesiapa yang sakit, keuzuran yang tenat ataupun bersafiran yang diharuskan oleh syarak (perjalanan jauh melebihi dua marhalah = 90km) seperti kerana belajar, mencari rezeki, menziarah saudaranya sesama Islam dan sebagainya; maka mereka diberi keringanan untuk berbuka untuk memakan ubat atau mencegah kepenatan selama masa sakit atau perjalanan. Namun begitu mereka wajib pula mengganti puasanya bagi hari-hari puasa yang ditinggalkan itu pada hari-hari lain selepas bulan Ramadhan. Tetapi jika mereka tidak juga berupaya untuk menggantikannya, mereka dikehendaki membayar fidyah menurut peraturan yang ditetapkan syarak.

Begitulah kemudahan yang diberikan oleh agama Islam, dalam pada memerintahkan sesuatu kewajipan, ia juga memberi keringanan (rukhsah) berdasarkan keupayaan diri masing-masing hamba Allah yang beriman, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud:

Allah tidak membebankan seseorang itu melainkan mengikut keupayaannya. Baginya apa yang diusahakan dan ke atasnya akibat apa yang diusahakan” (Surah Al-Baqarah: 286)


SETELAH LAMA DIAM

setelah lama diam
senyap bersemi dalam kelam kurungan
dia merempuh satu persatu jaring hijab itu

dinding labirin yang menggari hayat
masih kebal. karat mazmumah apakah
kejap tegar memaku pintu
benar wujudkah laman luas
di hujung sana

tanpa menafikan bukti dan lambang
mengharap mimpi dan kenyataan
lorong hakiki itu
tetap menjaluri pembuluh akal

walau saraf rasa dilusuh usia
namun mata basirahnya celik ceria
sempat menangkap erti ke dalam diri
pancaran mahmudah itu
menyinari seluruh sanubari.

Ramadhan, 1421
Beris Kubor Besar.
Racun Abadi 2001.



MENCARI DETIK MUQABALAH

Dia faham benar rukun sejahtera sebagaimana mengenal
serabut sengketa. Musuhnya kini kehilangan kubu dan
senjata. Rakannya membayang wajah asing dan mengerikan
dia lagi kesasaran

dia faham benar lubuk puaka sebagaimana mengenal
sergahan karma. Sahabatnya kini mencampak benci dan
maki. Seterunya menyatakan senyum akrab dan mengujakan
dia lagi tergamam

Detik muqabalah itu umpan segar punya cangkuk
tajam laksana manis pengidaman atau helaan tali,
nanti disentak mati. Adakah.

28 Rejab 1429,
Kota Bharu.

1 Response so far.

  1. "Detik muqabalah itu umpan segar punya cangkuk
    tajam laksana manis pengidaman atau helaan tali,
    nanti disentak mati. Adakah."

    sangat puitis...dan penuh makna.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda