Pada zaman sekarang, bersalaman tangan (hingga kadang-kadang berpelukan kerana lama tidak berjumpa) antara lelaki dgn perempuan hampir sudah menjadi tradisi. Antara pemimpin sesama pemimpin atau rakyat, antara guru dengan murid, sahabat handai, lakonan artis2 drama dalam tv @ filem dan acara pemberian anugerah atau hadiah. Semua itu dapat kita tonton secara langsung depan mata atau pada kaca tv. Maka itulah menjadi ikutan masyarakat.

Tradisi hina itu meruntuhkan akhlak Islami yg mesti ditegakkan. Bahkan kalangan mereka yg menganggap kebiasaan itu jauh lebih baik dan tinggi nilainya dari syariat Allah yg mengharamkannya. Amalan itu dikatakan mereka tidak menjadi soal asalkan hati ikhlas, tiada niat jahat di sebaliknya. Malah kalau diajak berbincang segi syariatnya amalan demikian, anda akan dianggap kolot out of date. ekstrim, susah didekati, putus silaturrahim dan berbagai alasan yg bercampur dgn kejahilannya. Maka jadilah bersalaman tangan antara sepupu, ipar, biras, isteri bapa sauadara, suami ibu saudara lebih cepat dari pandangan mata.

Seandainya mereka tahu nasihat syarak, kemudian difikir secara jernih bahawa amalan itu adalah dosa; tentu mereka tidak akan meneruskan amalan dilarang itu. Sentiasa melakukan dosa, akan memudahkan berlakunya amalan dosa yg lebih besar. Akhirnya menjadi fasiq, nauzubillah min zaalik.

Rasulullah s.a.w bersabda yg maksudnya: " Sungguh ditusukkan salah seorang dari kalian dengan jarum dari besi lebih baik dari dia menyentuh wanita yg tidak halal baginya"- hadith riwayat al-Tabrani.

Rasulullah s.a.w menyatakan hal demikian adalah zina tangan, sebagaimana sabda baginda mafhumnya: " Kedua mata berzina, kedua tangan berzina, kedua kaki berzina dan kemaluan pun berzina"- hadith riwayat Ahmad ibn Hanbal.

Dan adakah lagi orang yg hatinya lebih baik dan bersih dari hati Nabi Muhammad s.a.w ? Namun begitu Baginda menjelaskan maksud: " Sesunguhnya aku tidak menyentuh tangan perempuan"- hadits riwayat Ahmad ibn Hanbal.

" Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan wanita" - hadith riwayat at-Tabrani.

Dan dari 'Aisyah r.a dan beliau berkata, maksudnya: " Dan demi Allah, sungguh tangan Rasulullah s.a.w tidak (pernah) menyentuh tangan perempuan sama sekali tetapi beliau membai'at mereka dengan perkataan" - hadith riwayat Muslim.

Hendaknya takut kepada Allah, orang2 yg mengancam cerai isterinya yg solehah kerana tidak mahu bersalaman tangan dengan rakan2nya. Perlu diketahui bahawa bersalaman tangan berlapik @ memakai alas terhadap lawan jenisnya yg bukan mahram, hukumnya tetap haram.

Salam yg sebenarnya adalah ucapan Assalamualaikum, bukan semestinya bersalaman tangan dgn bukan mahram yg mengakibatkan dosa itu.

Taqwa seseorang itu ialah menghindari segala dosa dengan kemahuan yg sebenar2nya dan takut akan melanggar larangan Allah dan rasul-Nya..



RELATIF

Kemungkinan kalimat sukar menjadi baris
selain terselam pada kesibukan suara
sebelum sempat kautulis apa-apa

Dengan silukah atau berani
kau menafsir rangkap apologi
deru nafas dan dasar ingatan
berhanyutan menyatu diri
bagai malam di biara sepi

Kita adalah penyaksi
kehidupan dan rasa murni
kata-kata pula barang bahasa
lahir dari sedar; tetapi
sesekali bagai jalan kota
bergaris
berbahagi
berbulatan
bersimpangan
mahunya kita mengekal haluan.

KL.
Racun Abadi 2001.

1 Response so far.

  1. dunia semakin teruk sekarang ni

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda