Rakyat yang mengikuti perkembangan politik tanah air sudah tahu berita mutakhir Persidangan agung Umno (PAU) mengenai penjawat baru parti 'tulang belakang ' BN itu. Berlaku kekecohan kecil di luar dewan akibat berita keputusan pemilihan Ketua Pemuda Umno berpihak kepada Khairy Jamaluddin menantu Pak Lah.

KJ mengalahkan Mukhriz anak lelaki mantan PM Tun Mahathir dan mantan MB Selangor Khir Toyo. Laungan ' Mukhriz, Mukhriz, ..Mukhriz..' bersahutan dengan tempikan 'Khairi rasuah, Khairy rasuh...Khairy rasuah...' Penyokong kedua2 belah pihak saling mencabar, tidak dapat menerima hakikat dan mereka berhisteria, mujurlah tiada pertumpahan darah berlaku.

PAU berlangsung sudah dengan acara kemuncaknya, pemilihan jawatan Timbalan Presiden, Naib2 Presiden dan ahli2 Majlis tertinggi (MT). Walaupun berlaku banyak perubahan jawatan kepada orang2 baru, namun dikatakan keadaan parti orang2 Melayu itu tetap tidak akan berubah.

Kesan besar dari keputusan pemilihan yang berlangsung itu, banyak orang2 besar yang terkandas, gagal mendapat kedudukan baik seperti yang kehendaki. Kita tunggu pula perubahan penjawat2 Menteri dan Timbalan Menteri kabinet yang akan berlaku selepas ini. Bulan April in, akan berlansung PRK di kawasan parlimen Bukit Gantang, DUN Bukit Selambau dan DUN Batang Ai di samping pastinya akan berubah juga nama2 baru mengisi Kabinet Malaysia pasca PAU....yang pastinya Datuk Shahrir Samad telah pun meletak jawatan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Bagaimana pula dengan Menteri Pelancongan, Menteri Dalam Negeri, beberapa orang timbalan menteri kabinet dan menteri2 besar? Sekali air bah sekali pantai berubah. Maka akan hilanglah rezeki dan status beberapa orang itu dan bagaimana pula dengan nasib DS Mohd Ali Rustam KM Melaka yang terlebih dahulu tercicir dari memasuki gelanggang pemilihan gara2 politik wang?

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda