UMNO: 269 CALON BERTANDING, 900 ADUAN RASUAH ~~ HarakahDaily.
Abdul Aziz Mustafa- Tue | Feb 24, 09 | 9:37:04 pm

KUALA LUMPUR, 24 Feb (Hrkh) - Dengan 269 calon yang bertanding merebut pelbagai jawatan dalam Majlis Tertinggi Umno dan ketiga-tiga sayap parti itu pada pemilihan yang dijadual berlangsung dari 24 hingga 28 Mac depan, setakat November lalu sahaja 900 aduan rasuah telah diterima.

Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, TS Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail menyifatkan rasuah pada pemilihan kali ini adalah paling serius. Tidak diketahui berapa banyak kes rasuah sepanjang kempen pemilihan tersebut yang tidak diadukan.

Ketika mengecam gejala itu, bekas PM Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini berkata, jika orang yang menghulur rasuah menang dalam pemilihan Umno Mac ini, kerajaan Malaysia dan kerajaan negeri akan dipimpin oleh perasuah selepas PRU ke 13 jika Barisan Nasional (BN) menang.

"Jika yang menang adalah orang yang menghulur rasuah maka Umno akan dipimpin oleh perasuah.

"Dan kerajaan Malaysia dan kerajaan negeri akan dipimpin oleh perasuah selepas PRU ke 13 jika BN menang. Dan pemimpin jenis ini akan sauk duit kerajaan dan duit siapa sahaja yang berurusan dengan kerajaan," kata bekas Presiden Umno itu.

Tindakan membanteras rasuah di dalam Umno bagaimanapun ditentang oleh ahli-ahli parti itu. Pada 30 Januari lalu, ahli-ahli Umno menunjuk perasaan membantah tindakan Lembaga Disiplin dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membanteras gejala politik wang ketika MT parti itu sedang bermesyuarat.

Mereka yang menunjuk perasaan di pekarangan Menara Dato Onn itu turut menyerahkan memorandum bantahan terhadap tindakan SPRM itu.

Mereka membawa sepanduk-sepanduk yang tertulis "Kami menolak SPRM, boleh belah", "Jangan ambil hak ahli Umno" dan "Lembaga disiplin sudah nyanyuk". Penentangan sedemikian bukan sahaja datang dari ahli-ahli Umno.

Sebuah blog, politica-net.blogspot.com, yang dipercayai dikendalikan oleh seorang ahli parti itu mendedahkan ada "orang besar" menghalang siasatan ke atas salah seorang calon Timbalan Presiden Umno yang dibabitkan dngan hampir 400 dakwaan rasuah.

TPM: Rasuah atau risywah (bah. Arab) bermaksud sogokan, wang suap, tumbuk rusuk, duit kopi, politik wang, korupsi atau corruption (bah. Inggeris) atau pemberian sagu hati secara sulit / haram dengan niat mendapatkan balasan faedah dari sokongan atau jasa.

Antara akibat berleluasanya amalan rasuah dalam bidang pentadbiran ialah tamakkan kuasa serta berlakunya layanan yang tidak sama. Kebaikan hanya diberikan kepada orang yang mahu merasuah/memberi wang sogok. Manakala orang yang tidak mengeluarkan sogokan rasuah itu tidak dilayan baik. Tidak berlaku adil sebegini akan mengakibatkan berleluasa pula sikap diskriminasi dan dengki. Walaupun amalan rasuah hukumnya berdosa besar dan salah dari segi undang-undang negara, namun ia terus berjalan dan sukar dibendung.

Impak buruknya amalan rasuah ini akan merebak pula sifat nafsu tamak dan berkepentingan diri, akan hilanglah sifat peri-kemanusiaan, tolerasi, jujur dan kasih sayang persaudaraan sesama orang Islam. Selanjutnya orang tersebut, keluarganya, masyarakatnya malah negaranya tidak akan mendapat rahmat Allah jika perbuatan rasuah ini tidak dihapuskan.

Punca lahirnya amalan rasuah yang ada pada diri orang-orang Islam ialah adanya nafsu kasih keduniaan (hubbuddunia), cintakan harta (hubbulmal), sukakan kemegahan (hubbuljah), kufur nikmat, lupakan dosa, lupakan akhirat, tidak ingatkan Allah; hakikatnya mereka adalah jahat, zalim dan bukan orang yang benar-benar beriman.

Baik bernama politik wang, duit kopi, tumbuk rusuk, rasuah atau apa nama sekalipun; semuanya adalah sogokan, amalan haram berdosa besar sebaya perbuatan terkutuk yang lain-lain seperti meminum arak, berzina, berjudi dan amalan-amalan dosa besar yang lain, yang menempah kemarahan Allah dan Rasul-Nya. Mafhum hadis: " Pemberi dan penerima rasuah tempatnya ialah neraka".

Ingatlah Allah Taala Maha Mengetahui apa-apa yang manusia lakukan sama ada terang-terangan atau sembunyi-sembunyi. Dan ingatlah bahawa kebejatan, keburukan dan jenayah yang berlaku di dalam sesebuah negara adalah antara kifarat dari Allah SWT terhadap kezaliman yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin yang jahat dan tidak takutkan dosa.

1 Response so far.

  1. Assalammualaiku Abdul Hadi Mumahad,
    Saya telah menerima Kumpulan Sajak saudara' Negeri Di Bawah Bulan'. Terima kasih. InshahAllah saya akan ke BSN.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda