Karpal Meroyan: Desak Anwar Letak Jawatan Ketua PR, Menegur Sikap LKS dan LGE Dari DAP , Mahu Saman Paduka Sultan Perak/Kerajaan Negeri Perak Serta mengkritik BN.

Pengerusi DAP, Karpal Singh telah mendesak Datuk Seri Anwar Ibrahim meletak jawatan sebagai ketua Pakatan Rakyat dan menyalahkan ketua umum PKR itu kerana mempromosikan budaya lompat parti serta mencetuskan masalah dalam gabungan tersebut. Pemimpin DAP itu berkata, Anwar telah menimbulkan cukup masalah dan sudah tiba masanya bagi beliau (Anwar) bertaubat, menurut The Star.

Bermula tindakan ADUN Bota, Datuk Nasaruddin Hashim bertindak keluar dari Umno menyertai PKR tetapi kembali semula ke pangkuan Umno.. Dua Adun PKR pula, Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang) dan Osman Jailu (Changkat Jering) telah keluar parti dan menjadi parti bebas bersama dengan Adun DAP (Jelapang), Hee Yit Foong.

Akibatnya kerusi PR di Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak tinggal 28, sama dengan jumlah kerusi BN (28) dan tiga kerusi bebas. Ketiga-tiga Adun bebas kemudiannya menyatakan sokongan kepada BN bagi membolehkan gabungan itu mendapat sokongan 31 Adun di Dewan Undangan Negeri Perak.

Dengan itu, Paduka Sultan Perak bersetuju BN menubuhkan kerajaan baru dan menitahkan MB, Datuk Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin dan barisan exco PRnya meletak jawatan. Bagaimanapun, Nizar enggan berbuat demikian. Upacara mengangkat sumpah MB yang baru, Datuk Dr Zambry Abd Kadir berlangsung di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar, Jumaat lalu, di tengah-tengah bantahan ribuan penyokong Pakatan.

Ekoran persetujuan Paduka Sultan dengan penubuhan kerajaan baru BN dan pengesahan perlantikan Datuk Dr Zamri selaku MB baru dengan penyingkiran DS Nizar, Karpal bertindak mahu menyaman Paduka Sultan dan kerajaan BN negeri Perak.

Karpal turut menegur dua rakannya dari DAP, YB Lim Kit Siang dan SU Agung parti itu, Lim Guan Eng berhubung pendirian mereka yang tidak konsisten berhubung isu melompat parti.

Karpal juga mengkritik BN kerana mengamalkan perbuatan melompat parti dengan memberi contoh bagaimana BN telah menarik pemimpin DAP menyertainya pada 1979 dan 1982 ketika Anwar masih bersama Umno dan BN.

Karpal yang juga AP Bukit Gelugor berkata kepercayaan rakyat tidak boleh diambil mudah wakil rakyat yang pilih.~ Sumber Malaysiakini.

TPM: Pergolakan politik semasa di Perak itu memanaskan otak Karpal Singh hingga beliau seorang sanggup menembak dengan peluru tabur terhadap banyak mangsanya. Persoalannya adakah boleh dibiarkan Karpal membidik senapang patahnya dan menghalakan muncung senapang tua itu ke banyak sasaran demi melepaskan perasaan dan menonjolkan sakit meroyannya. Beliau selalu berkata," Jangan main-main dengan saya!".

1 Response so far.

  1. otak Karpal yang panas boleh menggerakkan otak2 lain yang beku...setiap dakwaan Karpal jgn dipandang sepi, walau meroyan dengan peluru tabur yang mungkin sesat tapi ada yang kena sasarannya...

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda