Zambry, Exco Dapatkan 'PENDAPAT' Peguam Diraja Di London

Mon | Feb 23, 09 | 10:35:32 am MYT

KUALA LUMPUR, 23 Feb (Hrkh) - Dato' Dr. Zambry Abdul Kadir dan enam Exconya yang digantung daripada menghadiri sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) antara 12 dan 18 bulan, mahu mendapatkan panduan Peguam Diraja berhubung krisis perlembagaan Perak.

Menurut laporan sebuah laman akhbar online beberapa anggota pasukan peguam mereka dijadual berlepas ke London hari ini dengan disertai oleh salah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) terbabit. "Pasukan ini terdiri daripada peguam kanan dan muda, dengan salah seorang daripada mereka pernah terlibat dalam kes membabitkan Ketua Menteri Sabah pada 1986," kata sumber.

Menurut sumber itu, mereka akan mendapatkan pandangan kedua berhubung tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar menggantung mereka dan juga tindakan perundangan yang diambil oleh bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin.

Kata sumber itu, pasukan tersebut ke London bagi pihak Zambry dan enam Exco berkenaan dan ditanya sama ada Peguam Diraja akan mewakili mereka di mahkamah, sumber itu berkata: "Tidak. Selain mendapatkan pandangan kedua, mereka juga mahukan pandangan berhubung kedudukan bidang kuasa Komanwel yang lain, selain kes-kes di Sabah dan Sarawak di sini." - azm _~~HarakahDaily.

TPM: Ribut dalam cawan politik di negeri Perak belum reda. Semua rakyat pelbagai pihak mengetahui sepak terajang yang berlaku. Ibarat permainan atau perlawanan bolasepak di peringkat amatur Malaysia dicemari insiden, tetiba salah satu pihak yang berjersey biru menjadi amat gelabah akibat onar puak sendiri...lalu mereka mahu mencari jawaban tentang tendangan gol penalti yang diberikan pengadil akibat kekasaran pihak tersebut.

Tidak puas hati dengan bunyi wisel yang telah ditiup, kapten dan beberapa pemain berjersey biru menghubungi jemaah pengadil antarabangsa pasukan England. Logik atau tidak tindakan ini, sama-sama kita fikirkan dan tunggu hasilnya. Cuma kita terasa amat malu bila kondisi sebegini ada pihak yang telah mengundang pihak lain masuk campur dalam urusan rumah tangga kita. Nampak benar pihak terbabit mempertahankan ego dan berpegang dengan konsep ' matalamat menghalalkan cara'. Yang kita bimbangkan suasana yang sudah keruh itu akan semakin berkeladak hingga merugikan iklim politik tanah air masa kini.

1 Response so far.

  1. sampai ke london perginya

    isk..isk...

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda