Umno Rampas Kuasa Raja-Raja, Huru-Harakan Negara~~ HarakahDaily.
Nyza Ayob
Wed | Feb 18, 09 | 7:35:37 pm

KUALA LUMPUR, 18 Feb (Hrkh) - Ahli Parlimen Marang, DS Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan pemimpin Umno telah mengambil kuasa mutlak daripada Raja-raja untuk menyalah guna kuasa serta mencelarukan negara.

"Apa yang berlaku di Perak, kita tidak mahu bertempur dengan raja, kita mendukung raja berperlembagaan yang sebenarnya. Tetapi apa yang berlaku, pemimpin umno mengambil kuasa mutlak dari raja-raja,"beliau berkata demikian sewaktu menjawab kenyataan Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) yang mencelah ucapannya sewaktu membawa usul menjunjung kasih titah Diraja oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Sementara itu, dalam pertanyaan yang sama Tajuddin meminta Abdul Hadi menjelaskan soal kezaliman yang ditunjukkan oleh kerajaan.

"Di manakah yang menunjukkan keadaan bersikap tidak adil dan di manakah yang dilaungkan sebagai kezaliman. Jika terdapat kes-kes tertentu bukan menunjukkan kezaliman. Mungkin terdapat kepincangan dari segi pelaksanaan dan pentadbiran.

"Saya dapati kontra apa yang dinyatakan YB Marang dengan apa yang dipraktikkan pimpinan PAS. Saya ingin bertanya jika atas dasar tidak asabiyyah dan tidak fanatik, bolehkah YB mengutuk dan tidak merestui apa yang dilakukan oleh pengikut PAS di Istana Kuala Kangsar tempoh hari," kata Tajuddin.

Sementara itu, Abdul Hadi menjelaskan terdapat persepsi terhadap makna keadilan dan kezaliman. "Tanggapan orang kampung apabila dipukul dan dibelasah maknanya zalim. Tidak meletakkan pada yang sewajarnya maknanya juga zalim. Kita melihat langkah-langkah yang diambil terhadap negeri-negeri PR dalam mengagihkan pelaburan dan ada kempen tidak menggalakkan pelabur ke negeri-negeri selain di bawah BN.

"Kita sebagai sebuah negara yang mengamal federalisma yang mengiktiraf negeri-negeri yang dipilih rakyat kerajaan tertentu. Dalam hal tertentu, sebagai contoh di Terengganu sewaktu kita memerintah, dirampasnya royalti petroleum. Walaupun ada perjanjian. Kami tidak lupa peristiwa ini. Begitu juga dengan apa yang telah disebut oleh YB Kinabatangan. Di Sabah masih tidak terdapat pembangunan walaupun sudah merdeka lebih 50 tahun dan kemiskinan belum lagi diatasi. Ini termasuk dalam kezaliman," tegas Abdul Hadi.

Jelas Abdul Hadi dalam menghadapi krisis ekonomi, satu pembelaan yang sewajarnya harus diberikan kepada pekerja-pekerja yang dibuang kerja. Beliau memberi contoh, sebuah negara komunis yang zalim turut menyediakan peruntukan untuk memberi bantuan kepada pekerja-pekerja yang dibuang kerja. Dalam isu ini katanya, amalan tersebut perlu dijadikan contoh oleh kerajaan.

Abdul Hadi juga menegaskan, beliau tidak menyanggah titah Yang DiPertuan Agung yang mana titah tersebut menggambarkan perpaduan yang makin rapuh yang perlu ditegakkan.

"Dalam membina perpaduan rakyat, kita mesti membina modal insan. Untuk membina modal insan kita harus membinanya dengan akhlak. Dan ilmu adalah asas untuk membangun manusia yang menjadi masyakat madani dan bertamadun.

"Jika kita lihat ramai anak muda berada di pusat serenti, ini menunjukan modal insan kita dalam keadaan bercelaru. Sebab itu kita mesti mengilmukan rakyat,"katanya.

Sehubungan itu dalam ucapannya Abdul Hadi menekankan pentingnya ilmu diajar dalam bahasa ibunda. "Tidak salah kita mendalami bahasa asing. Tetapi untuk mengilmukan rakyat sebanyak-banyaknya haruslah dengan bahasa ibunda. Kita sendiri telah menonjolkan slogan ' bahasa jiwa bangsa'. Apabila kita membuang bahasa kita, kita menghilangkan jiwa bangsa kita.

"Kita telah menerima bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang mengilmukan rakyat. Pada masa yang sama, kita menerima bahasa ibunda yang digunakan oleh bangsa-bangsa di Malaysia ini,"katanya. - mks.

TPM: Perkataan 'zalim' asalnya dari bahasa Arab. Banyak terdapat kalimat ini di dalam kitab suci Al-Quran dengan pelbagai ceraian tata nahu menurut kesesuaian maksud dan makna. Allah SWT pernah menyebut yang mafhumnya: ."..dan sesiapa tidak menjalankan hukuman menurut apa yang diturunkan Allah (wahyu) maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim" (Surah Al-Maidah:45).

Sudah tentulah perbuatan zalim seseorang itu menunjukkan dianya tidak berlaku adil. Dia telah bertindak tidak mengikut apa yang sewajib atau sewajarnya. Selalunya mereka yang melakukan demikian adalah disebabkan kejahilan tentang hukum-hukum Allah, seterusnya mereka berkepentingan diri sendiri serta kroni, takabur, tidak amanah, menolak kebenaran, cintakan kuasa, mabuk pangkat, gilakan kekayaan, mementingkan nafsu seks, sengaja menentang sunnah Rasulullah s.a.w, berlagak serba tahu dan lain-lain sifat mazmumah yang mengarah diri mereka ke arah melakukan maksiat dan kejahatan (ammarah bissu').

Semuanya itu mempengaruhi diri individu atau kumpulan, sama ada pemimpin atau rakyat, pembesar atau penyokongnya, boss mahu pun pengikut-pengikutnya. Mereka akan sanggup dan sengaja melakukan apa sahaja demi kehendak mereka tercapai. Akibatnya akan nyatalah tindakan-tindakan buruk dari fahaman 'matalamat meghalalkan cara' mereka, fahaman machievellisma dan sanggup pula menerima risikonya walaupun menyusahkan manusia lain. Inilah sifat-siafat orang-orang Yahudi sejak zaman dahulu sebagaimana terdapat banyak kenyataannya dalam Al-Quran serta perlakuan mereka di Israel hingga kini.

Ekoran tiadanya sekatan dan batasan terhadap tindak tanduk kezaliman itulah akan timbul pula penentangan dari pihak yang kena zalim. Penentangan yang asalnya dari rasa tidak puas hati sesatu individu atau golongan itu boleh mencetus kegelisahan, perselisihan, pergolakan atau perbalahan berpanjangan. Akibat lebih buruk lagi ialah berlakunya demonstrasi, keganasan, pembunuhan dan peperangan sebagaimana dicatatkan sejarah. Maka berhasillah cita-cita iblis yang selalu menggoda manusia supaya berlakunya perbalahan sesama mereka dan melebarnya kerosakan di atas bumi ini!

Selaku orang Islam dan beriman, kita sewajibnya mengambil iktibar dari kisah-kisah yang ada dalam Al-Quran. Kita sewajarnya bermuhasabah seumur terhadap kenyataan Allah SWT mengenai sifat dan perlakuan golongan baik-baik/abrar, solihin, muqarrbiin berbanding dengan sifat serta perlakuan golongan jahat, fasikin, zalimiin, munafikin dan kafirin. Kita juga sepatutnya ambil tahu bagaimana sudahnya golongan-golongan baik dan buruk itu sama ada di dunia ini atau di akhirat nanti. Allah Taala Maha Adil, Dia 'Azizul-Hakiim.

Sekiranya kamu semua bertelingkah dalam sesuatu perkara maka kembalikannya kepada Allah dan rasulNya jika kamu benar beriman kepada Allah serta Hari Akhirat - mafhum firman Allah Taala.

Takutilah kamu akan doa orang yang kena zalim, kerana tidak ada hijab antara pendoanya dengan Allah Taala - mafhum sabda Rasulullah s.a.w.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda