Muhammad Yusri Amin
Sat | Feb 14, 09

KOTA BHARU, 14 Feb (Hrkh) - PAS tetap mempertahankan institusi Raja-raja Melayu biar pun ada pihak menuduh pemimpin parti itu derhaka merujuk isu yang berlaku di Perak sekarang.

Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub bagaimanapun berkata, sebagai rakyat PAS tetap yakin dengan prinsip bahawa tidak ada sesiapa boleh mengatasi undang-undang. "Dengan sebab itulah Pakatan Rakyat mengambil beberapa pendekatan termasuk undang-undang untuk kita mendapatkan kembali hak kita.

"Kita mengharap melalui proses perlembagaan dan pendekatan undang-undang, kita akan dapat mengambil kembali kerajaan di Perak, di samping keadilan dapat ditegakkan," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Beliau ditemui selepas menghadiri Majlis Selamat Tinggal Umno Kubang Kerian di Kampung Larak, Mulong dekat. Pada majlis itu hampir 300 ahli dan penyokong Umno keluar beramai-ramai daripada parti itu. Akhbar melaporkan Sultan Selangor menyifatkan tindakan pihak tertentu mengadakan demontrasi jalanan kerana membantah titah Sultan Perak dianggap sebagai biadab.

Salahuddin yang juga anggota parlimen Kubang Kerian berkata, Dewan Pemuda PAS Pusat tetap berpendirian peristiwa yang berlaku di Perak adalah rampasan kuasa yang tidak sah dari segi perlembagaan negara dan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

Katanya, segala punca yang berlaku itu kerana kerakusan pemimpin Umno untuk menguasai negeri Perak dengan mengenepikan nilai-nilai perlembagaan dan budaya Melayu. "Lihatlah rakyat sekarang bersama dengan Pakatan Rakyat dan mereka menunggu masa terbaik untuk menterjemahkan rasa ketidak puas hati mereka.

"Dan saya yakin gelanggang terbaik bagi mereka ialah pilihan raya kecil parlimen Bukit Gantang di Perak dan Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau, Kedah pada 7 April depan," katanya.

Beliau mempersoalkan mengapa banyak pihak cuba menyembunyikan gelagat Umno menculik Adun Pakatan menjadi punca segala masalah yang berlaku di Perak sekarang. "Ini menunjukkan betapa pimpinan Umno dan BN begitu rakus untuk mendapatkan kembali kuasa tanpa memikirkan aspek undang-undang," katanya.

Oleh itu katanya krisis undang-undang seperti yang berlaku di Perak sekarang hanya dapat diselesaikan melalui interpretasi undang-undang di mahkamah. "Jalan yang terbaik ialah kita mengambil pendekatan undang-undang. Biarlah mahkamah yang menentukan sah atau tidak kerajaan yang baru itu," katanya. - mj/mks. ~ HarakahDaily.

TPM: Mantan PM Tun Dr Mahathir Mohamad pernah menyatakan bahawa satu sifat yang ada pada orang Melayu ialah sifat 'mudah lupa'. Kita tidak dapat membuktikan adakah sifat dhaif itu merupakan sifat hakiki orang-orang Melayu atau tidak. Kita rasa tidak. Mahathir sengaja berkata begitu sebab beliau mahu 'membangun' masyarakat Melayu dari tidur atau kealpaan terhadap tanggungjawab kepada bangsa dan negara. Beliau tidak mahu orang-orang Melayu ketinggalan dalam aspek-aspek ekonomi, politik, pelajaran dan sebagainya. Kita tabik kepada Mahathir jika benar beliau ikhlas mahu membangunkan bangsa Melayu; bangsa keturunan sebelah ibunya.

Sejarah mencatatkan bahawa mantan PM selaku presiden UMNO ketika itu telah berusaha menghapus atau mengurangkan imuniti Raja-raja Melayu dalam tahun 1993. Kita jangan lupa peristiwa bersejarah itu di samping mengingati semula kisah Datuk Annuar Musa selaku pengerusi perhubungan UMNO Kelantan telah mengadakan upacara mengangkat Tengku Ibrahim Petra ibn Al-marhum Tengku Indera Petra menjadi sultan kelantan di Kadok, sedangkan baginda Al-Sultan Tuanku Ismail Petra ibn Al-Marhum Sultan Yahya Petra masih kemas menduduki takhta Kerajaan Negeri Kelantan Darul-Naim. Annuar bertindak demikian sebagi memprotes @ derhaka kepada institusi kesultanan Kelantan dan peranan Parti Semangat 46 pimpinan Tengku Razaliegh Hamzah.

Kita barangkali masih ingat kisah pertentangan istana Negeri Perak semasa pemerintahan Paduka Sultan Idris Shah dengan Menteri Besarnya dari UMNO, Datuk Ghazali Jawi (Ayah kepada Datuk Tajol Rosli, ketua pembangkang di DUN Perak, pengerusi perhubungan UMNO negeri merangkap mantan MB Perak sebelum PRU 12). Kemudian berlaku juga ribut dalam institusi istana Negeri Pahang Darul-makmur antara baginda sultan dengan MBnya Datuk Haji Abd Rahim Bakar juga dari UMNO.

Terbaru selepas PRU12 tahun 2008 yg lalu berlaku insiden pihak mantan MB Negeri Perlis DS Shahidan Kassim pengerusi badan perhubungan UMNO negeri Perlis dengan pihak istana Negeri Indera Kayangan itu. Begitu juga di negeri Terengganu, ketua badan perhubungan UMNO negeri merangkap mantan MBnya DS Idris Jusoh ( dibayangi PM di Putrajaya) dengan pihak istana negeri dalam isu perlantikan Datuk Ahmad Said selaku MB baru. Para penyokong Idris merentang kain protes berbunyi: Kami Nak Deris, Natang!. Kain rentang yang dianggap menghina pihak istana negeri.

Jadi kesemua rintetan peristiwa tadi sudah tercatat di dalam album sejarah negara kita; bahawa penentangan golongan politik Umno sejak dahulu hingga tahun 2008 lalu adalah memeningkan hulu baginda Raja-raja Melayu dan menyakitkan perasaan pihak istana.

Bagaimana pulak dengan peristiwa di negeri Perak Darul-Ridhuan yang sedang / masih hangat antara kerajaan PR pimpinan DS Ir Nizar Jamaluddin MB Perak vs kerajaan baru BN pimpinan Datuk Mohd Zambry Kadir ADUN Pulau Pangkor selaku MB dari UMNO (bayangan TPM Najib) vs Istana Iskandariah vs penyokong-penyokong PR Rakyat Negeri Perak yang memberi majoriti pada PRU12 dulu? Akibat krisis belum berkesudahan itu berlaku pula demonstrasi dari pelbagai pihak mempertikai kuasa paduka sultan, kuasa undang-undang dan perlembagaan dan kuasa wang. Muncul lagi masalah perkauman, perpaduan dan penderhakaan. Impaknya lagi sudah tentu terlibatnya serta campurtangan pihak polis demi tanggungjawab dari segi keselamatan, menerima laporan dan isu saman menyaman. Kini keadaan agak HARU-BIRU.

Jadi, benarkah tanggapan Tun Mahathir 'Melayu Mudah Lupa' itu? Itukah sebenarnya 'Dilema Melayu'? Siapa orang Melayu dan golongan mana yang sangat bersungguh mempertahankan ketuanan Melayu? Golongan mana pula yang telah ketara mengherdik Raja-raja Melayu apabila cita-cita politiknya tergugat. Adakah kita 'Melayu Mudah Lupa ' itu?

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda