8/1/14 = Rabu 6 RA 35H



Maksud sekular... ni definasinya
[secularism Web definitions - a doctrine that rejects religion and religious considerations].  
Oleh itu aku reject sekular and aku sokong Tuan Guru Nik Aziz.
Aku tahu konsep apa yg di katakan oleh tok guru nik abd aziz...apa yg dinyatakan oleh TOK GURU iaitu TOLAK SEKULAR TOLAK NOSIONALIS n TOLAK SEGALA IDEOLOGI YANG LAIN SELAIN IDEOLOGI ISLAM..ideologi ISLAM adalah SYUMUL semuanya...iannya berkaitan segala jenis perbuatan n kelakuan kita setiap hari n sepanjang hidup...
Ideologi islam adalah berteraskan kpd AL-QURAN, ASSUNNAH..Prinsip al-quran adalah ianya tidak berubah2 dari ZAMAN NABI MUHAMAD sehingga kpd umat MANUSIA hari ini n hingga ke bumi ini kiamat..APA yg di perintahkan oleh ALLAH dalam al-quran..maka ianya berterusan sampai kiamat....OK..KAMI INGIN BERTANYA ..........semua ideologi yg anda nyatakan memang betol DI TOLAK oleh TOK GURU....APAKAH KECACATAN IDEOLOGI ISLAM YG INGIN DI BAWAKAN OLEH TOK GURU???
Kamu menyangka Agamawan gagal memahami makna ideology sekularism dalam konteks masyarakat moden di mana istilah tersebut telah melalui transformasi zaman. Namun, sebenarnya andalah yang sebenarnya gagal menyedari bahawa perbincangan sarat dengan ilmu telahpun dibuat oleh kesemua sarjana Islam, baik dari timur mahupun barat tentang sekularisme. 
Anda menyangka TG Nik Aziz masih lg berpegang dengan pandangan ketinggalan zaman dengan menggunakan definisi yang ketat untuk sekularisme, namun sedikit beliau menyedari bahawa perbincangan mengenai sekularism telah dibincang dengan panjang lebar di dunia Islam.
Buku Ugama dan Politik, salah satu contoh kontemporari karya Al-Qardawi mengupas persoalan "negara" dan "politik" dari dimensi Islam. "Negara Islam" bukan negara yang meletakkan ugama di atas masyarakat sepertimana yang anda fahami. Meletakkan Ugama di atas masyarakat adalah ideology teokrasi yang telah memusnahkan ajaran Kristien.
Namun apabila kami tahu di mana anda mengaji ilmu falfasah... (Barat), maka kebingungan kami serta merta hilang dan fakta tersebut telah rasionalkan segala pendapat tentang Islam.


~  :)

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda