Sabtu 26.12. 2009

Harubiru Lagi…


Tuan Guru Nik Aziz


Salehuddin Ayub

Salam Sejahtera.
Dah mula pulak dah.
Bila ditanya, sapa pun tak mengaku. Masing-masing kata, saya tak kata macam tu.

Perihal sesuai tak sesuai, elok tak elok, bagueh tak bagueh orang luar jadi calon di Kelantan telah mencerminkan sesetengah pemimpin Pas tak tahu nak cakap apabila disua ais krim( mike) untuk dijilat-jilat.

Apa, tak ada yang lain ke yang nak cakap?
Baru saja bercakap pasal hikmat hijrah, pentingnya hijrah. Tapi soal calon hijrah.....

Apa, masih tak lupus lagikah kata-kata ‘Orang Kelantan memang kuat fanatik sesama mereka!’

Saya teringat ketika menghadiri seminar, forum dan perhimpunan, apabila kami berhimpun dan berbual beramai-ramai, di mana salah seorang ada kawan Kelantan, akan rancaklah perbualan. Tapi jika ada dua orang lagi kawan Kelantan berbual sesama mereka, kawan yang berbual dengan kami akan meninggalkan kami. Dia lebih senang bersama ‘gengnya.’

Itu dulu. Tahun 60an dulu. Tak salah perangai macam tu. Tapi perangai Pas kalau macam ni, huduh sangat. Nampak sangat kepala kita sempit.

Siapa yang mula tak penting. Tenguk muka kita dah dapat baca orang yang bersifat fanatik ni...

Blogger dariana said...

ana setuju dgn sdr dilaga. ana kecik hati dgn azizi. tak sangka hang pi tulih macam tu...sejak zaman berzaman kita perkasakan suara pas di parlimen melalui undi org2 bachok, kubang kerian, rantau panjang, kuala krai dan dua tiga kerusi lagi buat pemimpin pas bukan anak kelantan termasuk kpd sang katak; namun azizi 'satu' macam pulak dgn org pas/kelantan. salahkah sesekali 'aiskrim' yg disogok ke mulut dikekah bukan dijilat. memang cakap tok guru sikit saja akan diulas berhari2. keramatkah suara beliau..surat kabar pun jadi laku dan laris. ribut dalam cawan pas akan dikira semacam gelombang monsoon cup untuk diraih keuntungan oleh pihak tertentu.tok guru kata pula benda lebih kontroversi, apa pulak akan diulas oleh para pengulas termasuk azizi: orang bangsa lain boleh jadi MB kelantan jika dia muslim, berilmu dan beramal islam... kita tunggu para pengulas akan menghingar forum serta khalayak . silap2 mengulas durian, tangan akan luka terkena durinya.

4:16 AM




0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda