Antara isu yang selalu dihangatkan oleh Umno-BN yang berkaitan dengan Pas ialah isu kerjasama, perpaduan @ 'unity government', muzakarah (saling berbincang) dan muqabalah (saling bertemu)!. Sesudah menerima nasib mengecewakan dari PRU12 Umno-BN sangat memerlukan kekuatan baru. Tamparan hebat dari lima kali PRK, pihak Pakatan Rakyat tetap menang bergaya mengakibatkan Umno-BN mencari-cari dahan buat bergantung hayat.

Peralihan kuasa dan pertukaran / penjenamaan semula pemimpin-pemimpin mereka masih belum tersuntik kuasa baru. Mereka kelihatan sangat mengharapkan luang-luang untuk mereka lemahkan lawan sambil mengasah batu api melaga-lagakan pihak PR. Usaha mereka rasakan berhasil dengan konflik yang berlaku di negeri Perak. Kerajaan Perak pasca PRU12 adalah milik Pakatan Rakyat telah diikhtiar dan digodeh sehingga berlaku 'perkara ajaib' di dunia; satu-satunya negeri yang mempunyai 2 Menteri Besar dan 2 Speaker Dewan Undangan Negeri!

Belum tamat molek isu-isu panas itu dihangat semula isu 'government unity' kononnya cadangan presiden Pas TGHH yang tidak direstu ahli-ahli malah Mursyidul-'Am TGNA. Media massa mereka juga menggegerkan isu tulisan Nik Abduh Nik Abd Aziz putera TGNA merangkap Timbalan Ketua Pemuda Pas Negeri Kelantan di dalam blognya; di samping menghebohkan banyak lagi isu kononnya ada 'clashed' dalam Pas. Mereka juga menghangatkan kononnya ada perselisihan di antara pro-ulama dan pro-profesional dalam kepimpinan Pas. Isu itu dah 'stop'.

Kenyataan Mursyidul-'Am Pas TG Nik Abd Aziz mutakhir memberi kelegaan bukan sedikit buat ahli-ahli Pas yang mudah tersinggung dengan 'lagaan' media pro-Umno dan musuh-musuh jemaah Pas. Kenyataan dan ucapan pemimpin-pemimpin Pas sering disalah-ertikan dan sengaja diputar-belitkan buat menghingar iklim baik jemaah Pas.

Mendapatkan kemenangan dari kelemahan dan perpecahan musuh adalah salah satu method dalam perjungan. Barangkali itulah yang sangat-sangat diharapkan oleh Umno-BN. Mereka sengaja mencari lubang. Mereka sengaja mengasah tanduk buat menyondol apa saja demi menyusahkan orang lain.

Namun peluang mereka kini agak kesasar bila Mursyidul-'Am TGNA memberi kenyataan yang menjadi pukulan separuh mati kepada rancangan mereka. TGNA menyelamatkan ragu-ragu dan penyakit was-was di kalangan ahli tentang kepimpinan ulama atau kepimpinan profesional. Kita mahu ulama yang profesional atau profesional yang ulama. Terima kasih Tok Guru !!!

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda