Kita tidak tahu adakah satu tunjuk perasaan atau sekadar pernyataan sikap kecewa bila ada kumpulan yang memakai baju T hitam dan menyalakan lilin. Bagi sesetengah orang, memakai pakaian serba hitam adalah tanda berkabung kerana ada kematian. Hitam tanda gelap gelita dan putus harapan. Warna hitam gelap itu juga menandakan fenomena menakutkan. Namun ada pula yang mewar-warkan bahawa 'black is beutiful'! Lawan hitam ialah putih. Kalau hitam itu menawan, maka bagaimana dengan putih? Kain kafan juga putih adanya.

Nyalaan lilin pula bagi sesetengah orang ialah bagi mengharapkan cahaya terang terutama setelah berlaku 'black-out'. Selain itu ia menggambarkan suasana pemujaan sambil menyatakan sikap dukacita kerana sesuatu sebab.

Tetapi apa yang terjadi mutakhir ini ialah ada pihak tertentu yang alergik dengan pakaian serba hitam dan nyalaan lilin. Beberapa orang pihak parti pembangkang telah ditahan akibat melanggar larangan berbuat demikian. Petang rabu 20 Mei 2009 antaranya mencatat sejarah lagi dengan penahanan 11 orang termasuk dua orang YB dari DAP (boleh baca di sini). Penahanan yang tidak munasabah itu dikatakan mencacatkan demokrasi amalan negara ini.

"Hanya kerana mereka memakai baju hitam dan menyalakan lilin serta mengadakan kempen mengumpul tandatangan bagi mendesak Dewan Undangan Negeri Perak dibubarkan, mereka ditangkap", kata YB Teresa Kok Ahli Parlimen Seputeh.

Kenapa pihak tertentu itu takut sangat dengan warna hitam dan nyalaan lilin? Adakah keadaan itu benar-benar menggambarkan demokrasi makin lumpuh? Kalau sudah menjadi alahan kepada pihak tertentu, wajarkah fenomena ini terus mengusik mereka? (baca lagi...)


0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda