Cepat sungguh Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Rasuah (GERAK) bergerak bila timbul isu menegatifkan pihak PR. Isu politik wang atau sogokan yang dilaporkan media entah apa2 telah amat menyinggungkan GERAK pimpinan Mohd Nazree Mohd Yunus. Kelihatan semacam melangkaui tugas2 SPRM. Padahal tidak ada pun ' politik wang ' yang berlaku, kata Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pas Dato' Mustafa Ali. Jelas beliau, ada pihak tertentu sengaja mencari isu buat memecah-belahkan perpaduan parti Pas.

Di Alor Setar, Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, adalah sesuatu yang malang sekiranya berlaku amalan rasuah di kalangan perwakilan Pas menjelang pemilihan parti nanti.

Beliau yang juga Pesuruhjaya Pas Kedah bagaimanapun yakin gejala itu tidak berlaku dan mahu dakwaan terbabit dibuktikan, jika benar ada individu memberikan rasuah kepada perwakilan.


"Saya tidak tahu mengenai perkara ini dan orang boleh kata macam-macam namun kita tak boleh tuduh sahaja. "Buktikan siapa, bila dan di mana perkara tersebut berlaku," ujar beliau.


Media perdana memang sengaja mahu mewar-warkan fenomena begini jika wujud dalam PAS, mereka sudah tentu akan mengheret isu ini sebagai bahan letupan menentang parti Islam yang sangat dimusuhi itu. Padahal penyakit rasuah @ politik wang adalah sahihnya amalan Umno sebagaimana yang sering terjadi bila berlaku apa jua pemilihan baik pilihan raya mahupun pemilihan pemimpin dalam Umno sendiri. Sejarah sudah mencatatkan 'peristiwa' pemecatan, pergantungan dan pemucatan muka kalangan pemimpin mereka akibat amalan politik wang itu.


Setara mana kuasa GERAK dapat menyergah pelanggan politik wang dalam Umno? Tidak nampakpun hasil yang positif, melainkan kelihatan bias GERAK sendiri dalam tindakannya. Apatah lagi Sdr Ezam Mohd Noor, mantan Pengerusi GERAK telahpun bersila setia di dalam rumah besar Umno. Dan kita lihat orang muda penggerak GERAK kini, sdr Muhammad Nazree pun lebih rajin berdehem kepada Pas dan PKR berbanding pandangan sinis beliau terhadap Umno.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda