Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu ?
Oleh Jundullah

 Al-Fatihah kepada Ahli Parlimen Kuala Terengganu yang juga Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail yang meninggal dunia di Institut Aminuddin Baki, Genting Highland dekat sini kira-kira 6.30 petang tadi dan takziah kepada seluruh ahli keluarga beliau. Pastinya kepetahan suara beliau menjawab soalan-soalan ahli parlimen akan diingati.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Mohd Dom ketika dihubungi Bernama hari ini. Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008 beliau mengalahkan calon dari PAS, Hj Mohamad Sabu dan Maimun Yusuf (Bebas) dengan majoriti sebanyak 628 undi. Beliau memperolehi 32,562 undi berbanding lawannya memperolehi 31,934 undi dan calon Bebas hanya mendapat 685 undi.

Pada Pilihan Raya Umum ke-12, 8 Mac lalu, terdapat 1,357 undi pos bagi Parlimen Kuala Terengganu dan 1,089 dikira sebagai undi manakala 157 ditolak. Daripada 1,089 kertas undi pos yang dikira, 999 undi memihak kepada calon BN. Jika kertas undi pos ini ditolak, ia akan memberi kesan kepada keputusan pilihan raya bagi Parlimen Kuala Terengganu.

Petisyen memohon semakan semula keputusan telah difailkan oleh PAS Terengganu di Mahkamah Tinggi April yang lalu. Analisis yang dibuat tanpa undi pos, kemenangan akan memihak kepada PAS dengan jentera pilihan raya PAS Kuala Terengganu menyifatkan kira-kira 900 undi pos antara punca kekalahan PAS lalu kerusi itu dimenangi Razali yang memperoleh 32,562 undi manakala Mohamad Sabu meraih 31,934 undi.

Suruhanjaya Pilihanraya akan membuat keputusan tidak berapa lagi, dan ramai beranggapan satu pilihanraya kecil akan diadakan pada hujung bulan Disember. Maka dimana peluang PAS dan Pakatan Rakyat untuk merampas kembali dan menambah kerusi parlimen akan terbuka luas dengan kemungkinan ayam sabung PAS Hj Mohamad Sabu akan bertanding semula.

Sumber : Jundullah
Layari : http://pasjohorbahru.com/

TPM: Alfatihah buat almarhum. Moga Allah mengampuni dan merahmatinya. Ucapan takziah buat keluarganya. ' Setiap yang hidup akan menempuh kematian'.

Pastinya akan berlangsunglah lebih kurang hujung Disember ini satu lagi PRKecil bagi mengisi iklim politik negara kita. Ogos lepas PRKecil Permatang Pauh. Sejarah tercatat seorang mantan TPM (dan lain-lain jawatan menteri kabinet Malaysia), mantan timbalan presiden UMNO, mantan Ketua Pemuda UMNO, mantan Presiden ABIM dan SUA WAMY....dan mantan banduan Penjara Sungai Buloh.... kini menjadi Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Ahli Palimen merangkap Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat: Dato Seri Anwar Ibrahim.


Iklim politik sentiasa berubah bagai pantai yang dilanda bah. Kerajaan Barisan Nasional pimpinan Perdana Menteri Dato Seri Abdullah dan Dato Seri Najib belum kebah dari demam PRU12. Bagai dilanda tsunami. Puing-puingnya masih bertaburan, belum dibaikpuih sepenuhnya. Isu-isu kebejatan dan kelemahan sebahagian pemimpin BN dan kekuncunya masih belum diberi penawar yang baik. Penyakit-penyakit dalam politik, ekonomi dan sosial belum dapat diubati atau didukuni oleh para pawang. Dalam pada itu kerajaan BN / UMNO yang berpenyakitan dengan menggunakan media perdana sedang sasau mencari kelemahan Kerajaan Pakatan Rakyat yang terbentuk di Kedah, P.Pinang, Selangor, Perak dan Kelantan (johan menunggu) selepas tsunami PRU12.

Pelbagai isu telah dijom-hebohkan dan akan dihebohkan oleh kedua pihak BN dan PK apatah lagi bila adanya PRKecil spt di Permatang Pauh dulu. Kini PRKecil akan diadakan di Kuala Terengganu! Apakah pula isu-isu yang akan dikorek-korek-korekkan? Kita tunggu. Harapannya agar para pengundi di kawasan tersebut akan bersabar, rasional dan memilih bakal wakil rakyat yang sesuai dengan harapan masyarakat Islam dan ikut membangun bersama Islam. Anda akan disoal kelak mengapa memilih pemimpin yang bukan memperjuangkan serta menjalankan dasar-dasar Islam.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda