NEW YORK: Harga minyak mentah di pasaran dunia menjunam ke paras bawah AS$50 setong, sekali gus menyaksikan kemelesetan ekonomi dunia semakin meruncing.

Kontrak hadapan minyak mentah bermutu tinggi, “Light. Sweet’ bagi penghantaran Disember menurun AS$4 kepada AS$49.62 setong dalam dagangan elektronik New York Mercantile Exchange (Nymex) di Asia, petang semalam.

Ketika dagangan ditutup, penghantar kontrak Disember ditutup kepada AS$48.64 setong, paras sama pada Mei 2005. Kontrak penghantaran tidak pernah di paras bawah AS$50 setong sejak 18 Januari 2007.
Kontrak New York turut memberi kepada pasaran minyak Brent North Sea untuk Januari di London. Brent menjunam ke paras terendah AS$47.82 setong, turun AS$3.64 sebelum ditutup AS$48.08 setong. BHO 20.11.2008.

TPMelaka: Itulah kenyataannya. Berita mutakhir penurunan harga minyak global sudah pasti melegakan kita semua selaku rakyat Malaysia dan pengguna. Berita TV pagi ini melaporkan harga minyak di negara ini akan turun lagi menjelang 1 Disember nanti. Kita berharap dan sedia menanti. Namun yang paling kita harapkan ialah ikut turunnya harga barangan keperluan di pasaran yang dulunya ikut melonjak naik bila harga minyak melonjak naik, tetapi tidak turun-turun setelah kerajaan mengistiharkan 5 kali turunnya harga minyak. Kini RM2 seliter.

Harga barangan di beberapa supermarket dan mall di bandar dah ikut turun sebagai respons dari gesaan pihak kerajaan khususnya Datuk Shahrir agar menurunkan harga.

Tetapi supermarket dan mall itu letaknya di bandar2 besar, bagaimana dengan kedai2 runcit dan para pemborong biasa? Mereka tidak pun menurunkan harga barangan hingga ke hari ini. Sesetengah barangan tu, ada yang semakin mahal! Mereka punya jawapan dan alasan tertentu kenapa mereka masih menjual barangan keperluan dengan harga tersebut.


Golongan kaya dan serba mudah akan semakin kaya dan mudah. Golongan marhein / miskin yang majoriti rakyat pula akan semakin miskin dan sukar. Maka wajar benar pihak berkuasa memantau dan mengambil kira kesusahan rakyat jelata semasa fenomena ekonomi global yang kian meruncing ini.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda