Kes Minyak! Amerika Syarikat berbaik dan memusuhi negara-negara Arab-Islam di Timur Tengah adalah kerana kes minyak. Negara-negara Arab di Teluk menjadi kaya-raya adalah kerana minyak, 'Emas Hitam'. Kekuasaan Presiden Saddam Husein dan Negara Iraq lenyap adalah akibat dar kekayaan minyak yang dimilikinya.

Perang besar-besar dan kecil-kecilan dengan kuasa-kuasa besar' dan perang sesama sendiri di Teluk adalah kerana 'MINYAK'. Tetapi mengapa Negeri Terengganu pemilik 'hartaminyak' terbesar di negara 1Malaysia, masih dikira negeri miskin tegar? Kasihan Negeri Terengganu hanya diberi wang ihsan oleh Pusat bagai peminta sedekah. Di mana janji royalti? Negeri Sabah dan Sarawak juga pemilik 'hartaminyak' masih di tahap miskin. Perang saraf sedang berlaku di Negeri Kelantan kini juga atas ISU MINYAK!

Ke mahkamah. Tidak perlu. Ke mahkamah. Jangan. Ke Mahkamah. Lebih baik jangan. Bawalah ke mahkamah! Tak perlu. Kalau berasa betul, bawalah ke mahkamah. Ikut 'undang-undang', Kelantan tidak layak tuntut royalti. Wang ihsan sudah wajar Kelantan terima. Wang ihsan kita masukkan melalui JPP demi rakyat Kelantan. Kerajaan Pas Kelantan tidak pandai urus wang yang banyak tu.. Wang ihsan RM20 juta itu akan diberi pada April 2010.
Bermula minggu lepas sesudah Solat Hajat Perdana anjuran Kerajaan Negeri Kelantan dan YB Parlimen Gua Musang selaku bekas Pengerusi PetronasTengku Razaliegh Hamzah berceramah di pentas PAS atas isu 'Royalti adalah HAK RAKYAT KELANTAN; sehingga kini, pihak UMNO Kelantan membuat ceramah keliling menjaja isu yang sama..'Kerajaan Pas Kelantan Tidak Layak Menerima Wang Royalti Minyak'!

Bermula dengan jaguh-jaguhnya Ketua Perhubungan Umno Kelantan Datuk Mustafa Mohamed, Bekas Bakal MB Kelantan Datuk Dr Awang Adek dan YB Bebas (atas tiket PAS) Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali, mereka berdegar-degar di depan hampir 1000 orang pendengar di pekarangan Pejabat Umno Negeri. Berikutan itu, berlangsung majlis-majlis yang sama oleh pejuang-pejuang anti-Kerajaan Pas Kelantan berkeliling serata daerah menyampaikan idea tersurat: KALAU YAKIN BETUL KELANTAN BERHAK DAPAT ROYALTI, BAWALAH KE MAHKAMAH! Kami tetap yakin Kerajaan Kelantan tidak berhak, malah kawasan minyak itu berada di luar sempadan perairan Kelantan!..Ku Li menipu, ketinggalan zaman, patut letak jawatan. Umno patut bertindak terhadap Ku Lu!

Secara jelujurnya Kerajaan Kelantan menyerahkan kepada ADUN-ADUN di Dewan Undangan Negeri. Di DUN berlaku perbincangan dan pro-kontranya. Keadaannya sebagai yang terjadi.... DUN Kelantan berkeputusan secara 'gentlemen'nya serah kepada mahkamah.

Namun belumpun rata rakyat Kelantan membaca berita dan mendengar warta tentang keputusan DUN Kelantan itu, tiba-tiba Menteri Dalam Negeri merangkap Naib Presiden Umno dan Ketua Perhubungan Negeri Kaya Minyak Terengganu berketak menyelar keputusan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan untuk membawa usul tuntutan royalti minyak terhadap kerajaan pusat ke mahkamah...(baca di sini...) Katanya adalah tidak wajar kerana terdapat saluran lain yang boleh digunakan dalam menyelesaikan isu itu.

TPM: Hishamuddin buat lucu pulak dah...

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda