Sultan Kelantan, Tuanku Muhammad Faris Petra berkenan untuk menggunakan gelaran Sultan Muhammad Kelima untuk penggunaan rasmi Istana dan kerajaan negeri.

Pengelola Istana DiRaja Kelantan Datuk Abdul Halim Hamad berkata penggunaan gelaran itu berkuatkuasa sejak pemashyuran Al-Sultan sebagai Sultan Kelantan pada 13 September lalu.

"Al-Sultan Kelantan telah mengampuni perkenan menggunakan gelaran itu dan ia akan menjadi nama rasmi bagi gelaran Baginda untuk sebarang majlis dan gelaran yang harus dipakai oleh pihak media bagi mengelakkan penggunaan nama yang pelbagai," katanya kepada pemberita di Kota Bharu hari ini.


TPM: Lama kaklah rakya' klate dok tunggu soghe raja atawa sultae berjiwa rakya', memahami seghta ikut amalae ugama.
Kita jugak dok ara' tuekku sultae Ismail akae sembuh sia nyakit hak dia tanggong. dah tuekku Ismail gering sakit laguttu nak wat guano; muga kita manusia biasa, makhlo' lemah. Rakya' dah banyak semaye hajat. Mana ye baik, mana ye tak baik sema daghi Allah ta'ala. Khoba nyo baginda sultae ni ta'sier ucape " Daulat Tuanku ". Baginda bekene ucappe "ALLAHU AKBAT , ALLAHU AKBAR " saja....mole' sanga' la... Ko sultae baghu.....agha'-agha' sejahtera dan afiat sokmo...aamiin.




0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda