Kita mengaku dan orang lain memperakui bahawa Negara Malaysia kini adalah 1Malaysia atau digelar negara 'Boleh Land'. Kita semacam terpaksa berbangga dengan majmuknya masyarakat Malaysia. Sejak dua dekad lalu negara ini menjadi lokasi kedatangan rakyat negara asing menambahkan lagi bilangan rakyat yang sedi ada.

Kalau mereka masuk ke Malaysia dengan izin barangkali disebut PADI (Pendatang Asing Dengan Izin) sebab mereka punya permit visa atau paspot. Negara ini menerima masuk PADI itu sebagai pelancong, pekerja dan pelajar. Negara yang kecil ini menjadi minat utama, tumpuan penting dan sumber rezeki bagi mereka mungkin kerana luasnya 'periuk nasi' atau kurang seriusnya kawalan. Barangkali juga kerana kebocoran dinding dan atap sempadan. Atau barangkali kerana mereka dilamar oleh pihak tertentu dengan janji 'untung besar' jika masuk ke 1Malaysia ini.

Maka tidak heranlah jika negara1Malaysia ini juga menjadi tumpuan hebat PATI (Pendatang Asing Tanpa Izin). Bilangan kedua-dua PADI dan PATI ini sudah lebih dari jumlah berikut:

Image Hosted by ImageShack.us


Tidak ada negara lain di dunia ini (selain Arab Saudi) yang menjadi fokus utama pelbagai bangsa seperti negara 1Malaysia. Kedatangan mereka kini mengakibatkan banyak masalah maksiat dan jenayah hingga kini menjadi beban berat bagi kerajaan mengawasi mereka. Pihak kerajaan dengan agensi-agensi terbabit bertindak menangkap dan mengusir mereka. Pendatang Asing Tanpa Izin yang telah ditangkap dan diusir di seluruh Malaysia sudah melebihi setengah juta orang. (Tahun 2006 berjumlah 362,958 orang).

Kini Malaysia dihuni oleh masyarakat majmuk yang sedia ada selaku warga negara ditambah pula dengan pendata PADI dan PATI itu. Kita heran dengan pihak kerajaan yang begitu mudah meluluskan satu lagi projek berteras perkauman dan semangat 'negara asal' seolah-olah menafikan semangat 1Malaysia yang dilaung-laungkan pemerintah BN kini.

Fasa pertama projek menaik taraf dan memperindahkan Brickfields menjadi 'Little India' dijangka dapat disiapkan sebelum lawatan bersejarah kedua-dua Perdana Menteri Malaysia dan India ke lokasi berkenaan bulan depan.



Timb. Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk M Saravanan berkata kerja-kerja itu kini mencatatkan kemajuan 60 peratus dan dijangka siap menjelang 15 Okt. ( sila baca di sini...)

TPM: Kita tidak faham apa motif baik dengan membentuk 'Little India' di Brickfield itu. Warga negara kaum India itu nampaknya masih bersemangat dan ingatkan 'Big India' mereka. Sikap itu amat tidak wajar dilayan. Pihak kerajaan sama ada kementerian, menteri apatah lagi Perdana Menteri nampaknya menyokong hal tersebut.

Apa kata nanti jika ada warga negara lain yang diberi taraf menghuni di negara ini membentuk kawasan tertentu sebagai 'Little China', 'Indonesia Kecil', 'Little Bangladesh", 'Little Nepal' dll. Kita sudah ada China Town, Kampung Jawa, Pekan Kampar, Kampung Siam dll tetapi tidak ada ' restu resmi' dari menteri, kementerian apatahlagi PM. Apa kata kalau di Pantai Dalam /Kampung Pasir Kuala Lumpur akan diisytiharkan 'Little Klate' ???

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda