Orang yang meminum arak tergolong dalam melakukan dosa besar. Mereka hendaklah bertaubat dengan taubat nasuha barulah dosanya diampunkan oleh Allah. Dikatakan bahawa 'Arak ialah ibu segala kejahatan'.

Di Malaysia, arak merupakan satu dari sumber ekonomi. Kilang di sini merupakan yang terbesar di Asia Tenggara. Kini tabiat meminum arak di dalam masyarakatnya, sudah menjadi satu perkara biasa. Banyak kemalangan maut, keruntuhan rumahtangga, zina, bunuh dan pelbagai kes jenayah meningkat dengan mendadak di Malaysia. Allah telah menarik balik keberkatan dari bumi Malaysia kerana hasilnya bersumberkan hasil yang haram..

Bayangkan betapa banyak dosa yang ditanggung oleh mereka yang memberi kelulusan lesen arak? Dosa penyambung bekalan elektrik ke kilang tersebut? Dosa yang membekalkan air? Tak lupa juga dosa pengundi dan sesiapa yang menyokong tindakan kerajaan membenarkan kilang arak beroperasi? Dosa pekerja, penghidang minuman, pemandu. serta semua mereka yang terlibat dengannya. Dosa besar ini berterusan selagi ianya berkekalan dalam keadaan begitu.

Biarpun mempunyai bilangan rakyat hampir 26 juta sahaja, namun Malaysia adalah antara 10 negara tertinggi dalam pengambilan arak di dunia, kata Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud ...(baca seterusnya)


b








0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda