Hampir tiba ke pertengahan kedua tahun 2008, negaraku MALAYSIA BOLEH DARULHADHARI dilanda berbagai karenah. Kata setengah orang bahana 'tsunami politik' selepas PRU12 Mac lalu, impaknya hampir maksima hingga termengandunglah iklim tanah air tercinta ini dengan pelbagai penyakit. Penyakit bawaan warisan, dihurung pula virus PHD hingga muncul tumor degil yang tidak boleh melihat orang lain senang.
Tidak heranlah gejala-gejala ganjil itu menambah lagi keserabutan hingga timbul pula penyakit mental, penyakit dalaman, penyakit saraf dan kudis-kudis. Ada yang kronik hingga perlu ICU, ada yang perlu pembedahan, perlu tukar organ, perlu suntik dan kena telan ubat yang pahit. Semuanya adalah akibat tidak mahu merujuk kepada kebenaran, tidak mengingati dosa pahala, tidak kenal diri malah tidak mahu menerima kenyataan sehinggalah mudah hilang sabar.
Karenah kini semakin bernanah. Karenah berprofil tinggi. Kata orang kalau berada di tempat tinggi, selalunya mudah gayat selain dari akibatnya lebih tenat kalau terjatuh. Berada di tempat tinggi, orang mudah lihat sosok badan, pakaian, kelakuan dsb. Jadi jangan mudah heran jika anda difitnah, diumpat atau diperkatakan. Maaf kata, kalau anda manusia baik pun akan dilihat tidak baik oleh sesetengah orang yang 'sakit' dengan kedudukan anda. Apatah lagi jika anda manusia yang 'tidak baik' menurut agama dan kemanusiaan! Ya kalau anda bukan manusia JURUS ( JUjur luRUS) anda akan diperkatakan oleh manusia dari enam penjuru. Kalau anda di pihak benar, istiqamahlah, Allah tahu dan anda berharga mahal; tetapi jika berpegang pada dahan yang tidak benar, bagaimana? Tepuk dada tanya iman. Jangan tepuk nafsu tanya setan.
OK mana lebih gagah pengakuan bersumpah di mahkamah dengan laporan polis? Yang mana lebih berwibawa dan dapat diyakini keberanian atas dasar kebenarannya? Bagi rakyat yang tidak menelaah ilmu undang-undang, kita hanya tahu meneka dan membuat pelabagai spekulasi sambil menatap cereka wartawan atau menonton bualan bergambar TV1,2,3,7,8,9 atau rakan-rakan yang sewaktu dengannya. Kawan-kawan yang miliki internet pula boleh melayari lautan siber mengenderai blog-blog yang berkaliber atau berjenaka; sama ada akhirnya akan terselak atau tergelak.
Kita hanya dapat menunggu keletah iklim berikutnya. Mahu ribut berpanjangan hingga meruntuhkan bumbung atau mencabut dinding atau bagaimana, kita nanti. Tetapi berdoalah agar kita berada di pihak benar dan sejahtera. Dirahmati Allah.
Pengakuan bersumpah RPK, katanya berkaitan seks dan bunuh, di luar perikemanusiaan. Manakala laporan polis budak gagal meneruskan pengajian itu juga mengenai seks dan maruah, di luar tabii.
Apa nak jadi dengan bangsaku di abad 21, celaru, haru-BIRU, dadah dan dedah hingga dihinggapi Aids, berputih mata kehilangan pulau, jenayah kolar biru dan putih, rasuah ikan jerung dan bilis, belia merempit tak serik-serik buang nyawa dan duit, anak hilang dan buang anak, naik minyak naik barangan makin mahal, harga beras kian keras, akhirnya ramai anak-anak nak jadi 'angka sawan' negara.
Lain kali jangan pilih Pak Pandir, Lebai Malang, Pak Kaduk, Mat Jenin, Si Luncai jadi imam. Jangan pilih hakim bersaksi ke lutut, duri dalam daging, pagar makan padi, anjing dengan bayang-bayang atau musang berbulu ayam.
Pilihlah jauhari yang mengenal manikam.

0 Responses so far.

Post a Comment

Terima Kasih Kerana Memberi Komen Anda